De stukgoedkaai van PSA in de Antwerpse haven. — © foto: rr
Recordkraan in Antwerpse haven brengt fabrieksonderdelen aan wal op nieuwe site
De logistieke dienstverlener Aprojects investeert 10 miljoen euro in een nieuwe site op de stukgoedterminal van PSA. Een kraan op rupsbanden, de zwaarste in zijn soort voor het havengebied, zal er onderdelen hijsen van onder meer de ethaankraker van Ineos en de waterstoffabriek van Plug in het NextGen District.
Aprojects, terminaluitbater PSA en de stad Antwerpen ondertekenden dinsdagmiddag een symbolisch samenwerkingsakkoord in het Antwerpse Bosuilstadion. Op de terminal van PSA Breakbulk komt een logistieke site met twee magazijnen van 8.000 vierkante meter, verbonden met een luifel van zo’n 4.000 vierkante meter. Aprojects investeert zo’n 10 miljoen euro in de nieuwe logistieke draaischijf, die in mei van dit jaar operationeel moet zijn.
“Met het uitbouwen van een nieuw logistiek platform op de stukgoedterminal van PSA willen we een one stop shop aanbieden voor onze klanten”, zegt Eric Clonen, CCO bij Aprojects. “Goederen en installaties van onze internationale klanten, voornamelijk spelers uit de industrie in Europa, zetten vanuit Antwerpen hun reis voort naar nieuwe en innovatieve toepassingen.”
Zwaarste mobiele kraan in de haven
De blikvanger op het platform wordt de Liebherr LR 1750, een kraan op rupsbanden die de zwaarste in zijn soort wordt in de haven. Die zal onderdelen hijsen van een aantal prestigeprojecten voor de haven, zoals de veelbesproken ethaankraker van Ineos. Ook het bedrijf Plug, dat op de nieuwe NextGen-site in de haven een waterstoffabriek zal bouwen, werkt samen met Aprojects. Vanuit de magazijnen van Aprojects in de VS en in China zullen in Antwerpen onderdelen toekomen voor hun Europees netwerk voor groene waterstof.
De ondertekening van de symbolische samenwerkingsovereenkomst op de Bosuil. De werken op PSA Breakbulk zijn al begonnen. — © rr
Aprojects wil op de nieuwe site zo veel mogelijk inzetten op alternatieven voor vrachtwagens, zegt Clonen. “Aan de waterkant garandeert een diepzeekade dat ook de grootste vrachtschepen er kunnen aanmeren, aan landzijde is er een spoorverbinding naar het hinterland. CO₂-neutraal transport naar Europese topbestemmingen is voor ons een prioriteit.”
Een naam voor het breakbulkplatform is er nog niet. Die wordt gekozen door medewerkers en zal onthuld worden bij de oplevering van de magazijnen.
Hoofdpunten
Rode Duivels leggen Duitsland over de knie na magisch eerste halfuur, De Bruyne opnieuw de geniale architect
ONS OORDEEL. Koning Kevin is terug! En twee Rode Duivels mogen daar hun voet zelfs bijna naast zetten
REACTIES. De Bruyne: “Goed om te zien dat we zo goed kunnen spelen, leuke match”
COMMENTAAR. “Dit was een topwedstrijd tegen een topland én Tedesco heeft hier veel uit geleerd”
MEER OVER
COMMENTAAR. “Dit was een topwedstrijd tegen een topland én Tedesco heeft hier veel uit geleerd”
Na 69 jaar is het nog eens gelukt. Duitsland geklopt. In eigen huis dan nog. …
REACTIES. De Bruyne: “Goed om te zien dat we zo goed kunnen spelen, leuke match”
“Dat ik als kapitein nu vaker zal moeten praten met de pers na een wedstrijd? Na 14-15 jaar in …
BetFirst BNXT: Brussels en Luik zorgen voor Belgische twee op twee in Elite Silver
De vierde speeldag in Elite Silver van de Betfirst BNXT bracht een twee op twee voor Brussels en …
ONS OORDEEL. Koning Kevin is terug! En twee Rode Duivels mogen daar hun voet zelfs bijna naast zetten
De Rode Duivels hebben een historische zege geboekt tegen Duitsland en dat is ook te zien aan de …