Turnhout telt al een aantal laadpunten maar de komende jaren moeten er heel wat bijkomen. — © Guy Van Nieuwenhuysen
Uitrol laadpalen in stroomversnelling in Turnhout: “Binnen 250 meter van iedere inwoner”
De komende drie jaar moeten er liefst 155 extra laadpalen voor elektrische wagens komen om de Turnhoutse behoeftes te vervullen. Het stadsbestuur geeft interessante locaties door aan de Vlaamse overheid. Ook burgers en ondernemingen kunnen een aanvraag doen.
Tijdens de vorige uitrol werden in Turnhout 25 publieke laadpalen op het publiek domein geplaatst door Allego, dat al ruim 40.000 laadpunten in heel Europa installeerde, en netbeheerder Fluvius. “Die zijn goed voor vijftig aansluitingen”, zegt schepen voor Mobiliteit Marc Boogers (Groen). “Daarnaast zijn er ook laadpalen op semipublieke plaatsen zoals parkings uitgebaat door Indigo en de parking van campus Blairon.”
De Vlaamse overheid organiseert de komende jaren de uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein tenzij de stad of gemeente beslist om dat zelf te doen, zoals Antwerpen en Gent. Turnhout zou tegen 2025 over 309 extra laadpunten moeten beschikken om in alle behoeftes te voorzien. In de Kempen zorgt energieleverancier Engie de komende twee jaar voor de nieuwe laadpalen.
Interessante locaties
De vraag is alleen waar die extra laadpalen gaan komen. “De Regio In Transitie (Stadsregio Turnhout met Kasterlee en Lille, red.) heeft een spreidingsplan opgemaakt waarin iedere bewoner een laadpaal binnen de 250 meter heeft, tenzij in straten of wijken waar iedereen kan laden op eigen terrein”, aldus schepen Boogers. “Interessante locaties zijn onder meer ‘hoppins’, dat zijn vervoersknooppunten zoals treinstations of grotere bushaltes, parkings in woonwijken, centra en bedrijventerreinen, en belangrijke bestemmingen zoals een sporthal, een ziekenhuis of een randparking.”
Het stadsbestuur geeft die locaties zelf door aan de Vlaamse overheid. “Zo willen we dit jaar vijf extra elektrische deelauto’s in Turnhout voorzien, met ook in de wijken Schorvoort, Parkwijk en Zevendonk een exemplaar. Daar hoort uiteraard telkens een laadpaal bij.”
© Getty Images
Zelf aanvragen
Burgers en ondernemingen kunnen online ook zelf een publieke laadpaal op het openbaar domein aanvragen. Ze moeten dan wel over een volledig elektrisch voertuig beschikken en geen eigen parkeermogelijkheid met laadpaal hebben. “Als er een laadpaal beschikbaar is binnen 250 meter, wordt de bezettingsgraad bekeken. Afhankelijk daarvan kunnen er een of meerdere bijkomen.” De uiteindelijke beslissing wordt binnen veertig kalenderdagen genomen door het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Er ligt met andere woorden heel wat werk op de plank voor zowel de gemeenteraad, die elke laadpaal moet goedkeuren, en voor het stadspersoneel, dat extra verkeersborden moet plaatsen. “En uiteraard stopt het niet bij de 309 laadpunten. Er zullen nog nieuwe uitrollen komen, naargelang de behoefte.”
Hoofdpunten
Al tot 26 jaar cel veroordeeld, maar Antwerpse drugscrimineel ‘Flash’ blijft zaken runnen vanuit de gevangenis: “4,5 ton coke verdeeld”
Vlaamse wetenschapper ontdekt hoe je een leugenaar altijd kan ontmaskeren: “Je hoeft maar op één zaak te letten”
Remco Evenepoel heeft felbegeerde ritzege in Ronde van Catalonië beet: “Het enige jammere is de trui waarin ik over de streep kwam”
ANTWERPEN LIVE. Volg al het nieuws uit Antwerpen hier op de voet