© Marc Peeters
Verwarrende verzameling verkeersborden roept vragen op: waar gewerkt wordt, mag je sneller rijden
Wie via het Hofkwartier het centrum van Herentals binnenrijdt, werd de voorbije dagen geconfronteerd met een verwarrende collectie werfverkeersborden. De borden roepen heel wat vragen op.
De toegelaten snelheid voorbij de borden wordt beperkt tot 30 kilometer per uur. Maar het volledige stadscentrum is al sinds corona ingericht als woonerf, zoals aangegeven op het blauwe rechthoekige bord. Binnen een woonerf is de maximaal toegelaten snelheid beperkt tot 20 kilometer per uur. Met andere woorden: op de plaatsen waar gewerkt wordt en de borden met 30 verderop worden herhaald, mag je plots 10 kilometer per uur sneller rijden dan normaal is toegelaten.
Maar is er is nog meer aan de hand. De specifieke aankondiging ‘Fietsers op de rijweg’ heeft nauwelijks een meerwaarde, want in Hofkwartier moeten de fietsers altijd op de rijweg rijden. Ook zonder werken op de stoep.
En dan is er nog het voorrangsbord met de rode en zwarte pijl en de wegversmalling aan de linkerkant van de weg. Die zijn nuttig als er effectief een belemmering is van het verkeer, maar dat was tijdens het weekend niet het geval. Als er niet gewerkt wordt, moeten deze borden afgedekt of weggenomen worden. (mph)
Hoofdpunten
Veel ongevallen tijdens eerste ochtendspits na overschakeling op zomeruur: een terugkerend fenomeen
Slinkse truc tijdens drukke openkotdag in Antwerpen: en dan roept iemand plots dat alles verhuurd is (terwijl dat niet zo is)
174 banen op de tocht bij lampenfabrikant Signify in Turnhout
Kate Ryan trekt streep onder jaren vol obstakels: “Vroeger moest het zo bloot mogelijk, toen stond ik daar niet bij stil”