De gemeenteraad van Lille zette het licht op groen voor de invoering van een zone 30 in de Lilse dorpskernen, waaronder in de Rechtestraat.© Bart Van den Langenbergh

Snelheid gaat aan banden in Lilse dorpskernen: “Invoering zone 30 gaat in op 1 maart”

Lille -

Bestuurders moeten zich vanaf 1 maart houden aan een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur in de dorpskernen van Lille, Poederlee en Wechelderzande. De gemeenteraad van Lille zette woensdagavond het licht op groen voor de invoering van een zone 30 in de centra. “Voor sommige inwoners zal het ongetwijfeld te weinig zijn, terwijl anderen het te veel zullen vinden”, zegt Luc De Backer (Inzet), schepen van Mobiliteit in Lille.

Bart Van den Langenbergh

In de dorpskern van Gierle geldt al langer een zone 30. Vanaf woensdag 1 maart is dat ook het geval in de centra van Lille, Poederlee en Wechelderzande. “Aan onze scholen is al een zone 30 van toepassing. De extra zones waar je dertig kilometer per uur mag rijden, zijn zorgvuldig gekozen”, zegt schepen van Mobiliteit Luc De Backer.

“Het gaat zeker niet om lange zones. We voeren de snelheidsverlaging alleen in de dorpskernen in en aan onze sportterreinen. In de Rechtestraat in Lille bijvoorbeeld alleen van de Gierlebaan tot de Tielenbaan en in het centrum van Wechelderzande van de Oostmalsebaan tot de Lindenlaan. Voor sommige inwoners zal het ongetwijfeld te weinig zijn, terwijl anderen het te veel zullen vinden. We hebben gezocht naar een juist evenwicht en volgen hiermee het regionaal beleidsplan. We hebben al enkele fietsstraten, woonerven en een zone 30 aan onze scholen. We maken er nu een logisch geheel van.”

Verkeersveiligheid

Het gemeentebestuur van Lille wil met deze snelheidsbeperking in de centra vooral de verkeersveiligheid verhogen. “Er wonen meer mensen in onze kernen en het verkeer is flink toegenomen. Een verlaging van de snelheid kan het aantal verkeersslachtoffers verminderen”, vertelt Luc De Backer.

“Met dertig kilometer per uur heb je een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zie je veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en kan je tijdig reageren op mogelijke hindernissen waardoor het risico op een ongeval verkleint. Bij dertig kilometer per uur sta je op dertien meter stil. Met een snelheid van vijftig per uur doe je er 27 meter over. In gesprekken met leden van de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) komt telkens opnieuw naar boven hoe belangrijk dit verschil is. Deze snelheidsverlaging kan het verschil betekenen tussen leven en dood.”

Schepen Luc De Backer en burgemeester Marleen Peeters van Lille juichen de invoering van zone 30 toe.© Gemeente Lille

Poorteffect

De gemeente wil de publieke ruimte daarbij aanpassen voor alle weggebruikers, ook voor voetgangers en fietsers. “In de toekomst willen we op verschillende plaatsen het wegbeeld aanpassen zodat de snelheidsbeperking op een spontane manier afgedwongen wordt”, zegt burgemeester Marleen Peeters (N-VA). “Door een poorteffect te creëren, zorg je ervoor dat automobilisten automatisch geneigd zijn hun snelheid aan te passen.”

De gemeenteraad keurde woensdagavond de invoering van de zone 30 goed. Oppositielid Dirk Dox (Vlaams Belang) vroeg zich wel af hoe de controles van de snelheidslimiet worden uitgevoerd. “De politie zal extra controles moeten uitvoeren en zeker bij het begin en einde van de schooldagen. We hebben zelf ook een meettoestel, dat we geregeld verplaatsen”, antwoordde Luc De Backer.

Raadslid Paul Diels (CD&V) vreest voor extra sluipverkeer op het traject Heiend, Boskapelstraat en Moleneind. “Er moeten flankerende maatregelen komen”, meent Paul Diels. De CD&V-fractie en onafhankelijke raadsleden Ann Van Mechelen en Els Peerlinck onthielden zich bij de stemming.

De gemeente heeft op een interactieve kaart op de website aangeduid waar er een zone 30, een fietsstraat of een woonerf is.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners