Het kruispunt aan de Wandelweg. Enkel de grote doorgaande vrachtwagens worden geviseerd, plaatselijk verkeer kan er altijd komen laden en lossen. — © kma
Zwaar doorgaand vrachtverkeer wordt uit bloemenwijk en omgeving geweerd
De gemeenteraad van Zoersel keurde unaniem een verbod op doorgaande vrachtwagens van 3,5 ton en meer goed in de wijk tussen Halle en Sint-Antonius.
Uit tellingen blijkt dat er 300 vrachtwagens per dag in de Kwadestraat, Heidehoeven en Wandelweg passeren. Dat is zeker niet alleen plaatselijk verkeer.
De gemeenteraad keurde daarom een tonnagebeperking goed voor doorgaand zwaar verkeer boven 3,5 ton in de hele woonwijk tussen Halle en Sint-Antonius. Zij zullen voortaan moeten rondrijden via Ploeg-Halle of Zoersel-centrum. De zonale tonnagebeperking geldt niet voor landbouwvoertuigen en vrachtwagens die in de zone moeten laden ook lossen. Ook bewoners van de wijk die zelf vrachtwagenbestuurder zijn mogen er nog met hun voertuig door. “Met het verbod willen we vooral de vrachtwagenbestuurders die nu bij files automatisch via hun gps dwars door de Kwadestraat en de wijk worden gestuurd, weren”, legt schepen voor mobiliteit Marc De Cordt (Groen) uit. “Bij zo’n officiële tonnagebeperking geeft de gps die alternatieve route bij files of ongevallen niet meer aan.”
© kma
De vrachtwagens van de gemeente mogen wel nog door de wijk, omdat de nieuwe gebouwen van de technische dienst in de Achterstraat ook binnen de bewuste zone vallen. Daarom vallen ze nog onder lokaal vrachtverkeer. Alle raadsleden waren akkoord. kma
Hoofdpunten
Lierse wint streekduel van Beerschot dankzij buitenspeldoelpunt en doet gouden zaak in de stand
ONS OORDEEL. Centrale as levert sterk werk bij Lierse, ondanks pech bracht Beerschot aanvallend ook te weinig
REACTIES. Jonas De Roeck in alle staten na gelijkspel tegen Eupen: “Twee punten van ons gestolen”
ONS OORDEEL. Te veel middelmaat bij Westerlo, dat twee punten morst in Eupen