“Omgeving van Merksem en de Groenendaallaan gaat de komende jaren ingrijpend veranderen”
Er kondigt zich een reeks verkeersmiserie aan ter hoogte van Merksem. De komende tien dagen wordt er opnieuw aan de brugvoegen van het viaduct van de Ring gewerkt en op 19 februari sluit de afrit er voor verkeer uit de richting van Nederland. “De omgeving van Merksem en de Groenendaallaan gaat de komende jaren ingrijpend veranderen”, klinkt het bij Lantis, de bouwheer van Oosterweel.
Er staat heel wat te gebeuren in de omgeving van Merksem. Allereerst gaan er vanaf dit weekend opnieuw tien dagen lang werken door op het viaduct aan het Sportpaleis.
De aannemer start met de werken in de richting van Gent. Van vrijdagavond 20 januari om 21u tot uiterlijk maandagochtend 23 januari om 5u worden preventief enkele intacte elementen vernieuwd. “Het verkeer moet richting Gent twee versmalde rijstroken volgen. Er geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u”, zegt AWV-woordvoerder Stefanie Nagels.
Het Vlaams Verkeerscentrum waarschuwt voor ernstige verkeershinder voor wie vanuit Nederland of het noorden van de provincie naar het stadscentrum wil.
Als die werken klaar zijn begint de aannemer met het volledig vernieuwen van de kapotte brugvoeg richting Nederland. Dat gebeurt vanaf maandag. Tot dinsdagochtend 31 januari om 5u gaat de aannemer de platen die momenteel over de voeg liggen, verwijderen en de bestaande voeg opbreken en dan moet het verkeer richting Nederland over twee versmalde rijstroken. Er geldt dan een snelheidsbeperking van 70 km/u.
Ter compensatie kunnen dagjestoeristen dit weekend gratis parkeren op de P+R’s van Merksem en Luchtbal. Ook het openbaar vervoer naar het centrum van Antwerpen is gratis.
Lang bekomen van die werken kan de omgeving van Merksem niet, want op 19 februari sluit daar de afrit voor verkeer uit de richting van Nederland voorgoed. Het verkeer wordt tot het einde van de Oosterweelwerken – nu gepland in 2030 – omgeleid via het complex Ekeren aan de A12 en de Noorderlaan.
Verkeer wordt omgeleid via het complex Ekeren aan de A12 en de Noorderlaan. — © lantis
In 2030 is er op dat knooppunt opnieuw doorgaand verkeer mogelijk, maar dan zal heel het complex rond de Groenendaallaan er volledig anders uitzien. De omgeving van Merksem en de Groenendaallaan gaat de komende jaren dan ook ingrijpend veranderen. “Het viaduct van Merksem breken we af en de snelweg wordt verdiept aangelegd en maximaal overkapt. Vooraleer deze grote werken echt kunnen starten, verleggen we eerst heel wat nutsleidingen. Denk aan kabels voor elektriciteit en telefonie/internet, maar ook aan water- en gasleidingen en rioleringen. De op-en afritten van en naar Nederland blijven dicht omdat daar een werfzone nodig is voor het verdiepen en overkappen van de Ring”, klinkt het bij bouwheer van Oosterweel Lantis.
De opritten richting Nederland in Merksem werden eerder al gesloten. De op- en afrit van en naar het zuiden (Gent, Brussel, Luik, Eindhoven,...) blijven tijdens de werken wel beschikbaar.
Hoofdpunten
Steekpartij, bomaanslagen en schietpartij: week vol drugsgeweld in Borgerhout, en steeds duikt de naam van dezelfde familie op
Beelden opgedoken van incident met 3-jarig kind in show Theo Maassen: “Wat een idee”
Wout van Aert legt uit waarom hij zege in Gent-Wevelgem aan Laporte schonk: “Het was een makkelijke beslissing”
Familie doodongerust nadat Davy (34) uit het niets opgepakt wordt in Mexico: “Waren het zelfs echte politieagenten?”