Bij hevige regenbuien hinderen grote waterplassen weggebruikers op het kruispunt van de Oude Tisseltbaan met de Grote Heide. — © Leo De Nijn
Aanpassing kruispunt in Leest moet komaf maken met wateroverlast
Een aannemer voert vanaf volgende week aanpassingen uit op het kruispunt van de Oude Tisseltbaan met de Grote Heide in Leest (Mechelen). De werkzaamheden duren drie weken. Ze moeten komaf maken met de wateroverlast en de hinder die daarmee gepaard gaat voor weggebruikers.
Door een aantal verzakkingen staan er bij hevige regenbuien al geruimde tijd grote waterplassen op het wegdek. Kleine ingrepen zorgden niet voor een structurele verbetering. Dat moet na de geplande aanpassingen wel het geval zijn.
“Het probleem sleept al even aan en is hinderlijk voor weggebruikers. Op vraag van omwonenden hebben we de overlast geanalyseerd en hebben we een plan opgesteld om de wateroverlast definitief op te lossen”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.
Wegdek uitbreken
Aannemer Vanhoeyveld breekt vanaf maandag 23 januari een deel van het wegdek uit om het te vernieuwen. Hij plaatst ook kolken om water af te voeren. Op het kruispunt wordt de asfaltverharding vervangen door beton omdat het beter bestand is tegen spoorvorming van zware voertuigen. Waar de nieuwe betonverharding overgaat in asfalt plaatst de aannemer dwars over de weg watergreppels met roosters.
Op het kruispunt komt beton in de plaats van asfalt. — © Leo De Nijn
Die moeten het regenwater afvoeren naar de grachten. Die ingreep moet ertoe leiden dat er geen water meer blijft staan in de bochten en op de bermen. Daardoor kunnen de bermen en het wegdek in principe ook geen schade meer oplopen door zwaar verkeer.
Door de werkzaamheden is er gedurende drie weken wel een omleiding noodzakelijk. Vanaf 23 januari is de Grote Heide tijdelijk alleen bereikbaar via de Blaasveldstraat. Op de Oude Tisseltbaan blijft alles vanaf de Juniorslaan bereikbaar tot aan de werfzone. “Als het weer meezit, zijn de werkzaamheden midden februari klaar. Het kruispunt is dan een pak veiliger en aangenamer voor weggebruikers”, vertelt eerste schepen Princen.
Hoofdpunten
Moet luchthaven van Zaventem echt vrezen voor haar toekomst? “Er is een reëel probleem, we moeten dit serieus nemen”
Parket gaat in beroep tegen vrijlating van ‘Eveline’: G.R. (29) blijft langer in de cel
Dollekoeienziekte aangetroffen op Nederlandse boerderij
Licht van bekende Oostendse vuurtoren na 74 jaar deels gedoofd na klachten van bewoners luxeflats: “Mensen willen alles kapot”
MEER OVER Mobiliteit Mechelen
Mechelse VolksLiga roept op: “Stel evaluatie nieuwe vesten uit, ze heeft nog geen zin”
Katelijnse Stationsberg wordt ondanks advies van expertengroep geen fietsstraat: “In de praktijk zou er weinig veranderen”
Parkeerticket achter voorruit binnenkort niet langer verplicht
Stad voert zone 30 in op groot gedeelte Hombeeksesteenweg: “Zo ontstaat aaneengesloten zone in Mechelen-Zuid”