© atv
Ruim zes miljoen ritten, en dus sterke stijging van gebruik Velo in 2022
Met meer dan 6 miljoen ritten was het afgelopen jaar het op één na meest succesvolle voor de rode deelfietsen Velo. Dat is een stijging van 34,5% in vergelijk met 2021.
Eind 2022 waren er 58.000 jaarabonnementen, dat is 6% meer dan in 2021. Ook het aantal dag- en weekpassen kende een sterke groei. Er zit duidelijk geen sleet op Velo Antwerpen. Deze fietsen rijden als sinds 2011 door de Antwerpse straten.
Het Velo-station aan de De Keyserlei blijft het meest populaire, met meer dan 341.000 vertrekkende of toekomende ritten. De meeste abonnees wonen in het centrum van Antwerpen (postcodes 2000 en 2018). Daarop volgen Berchem en Borgerhout.
De Velo-fiets krijgt gemiddeld om de 2,5 maand een volledig onderhoud. Er werden 20.476 fietsen hersteld en onderhouden, en er kwamen 300 nieuwe fietsen met kettingaandrijving bij. Ondertussen heeft meer dan een derde van de Velo’s zo’n kettingaandrijving, waarmee het storende ‘doortrappen’ dat voorkomt bij de fietsen met cardanas stilaan verdwijnt.
Voor dit jaar wil Velo nog 1.000 nieuwe kettingfietsen introduceren. De assemblage zal volledig gebeuren in de ateliers van Velo in Antwerpen. Er komen nog vijf nieuwe Velo-stations bij. De Velo-app krijgt enkele nieuwe toepassingen en een eenvoudiger systeem om een deelfiets te ontlenen.
Hoofdpunten
Oekraïens offensief van start op minstens drie plaatsen: “De menselijke tol zal heel hoog zijn”
Getapt telefoongesprek bewijst volgens Oekraïne dat Rusland dam heeft opgeblazen: “Het ging niet volgens plan”
Russische experts gaan lijnrecht in tegen versie van Kremlin over vernielde dam: “Hoe kan het een slechte zaak zijn?”
Eerste Leopard 2-tanks duiken op aan het front, maar Rusland kan er meteen één vernielen: “Hier moeten we niet van verschieten”
MEER OVER Mobiliteit Antwerpen
Ruim 800.000 vrachtwagens minder, toch brengt kilometerheffing recordbedrag op én is er niet minder file
Oudste Antwerpse premetrokokers zijn in slechte staat: “Betonrot, waterinsijpeling en problemen met de sporen”
Tijdelijke omleiding voor tramlijn 7
Afwerking ongebruikte tunnelkokers voor Antwerpse premetro kan in 2025 beginnen, in 2027 openen vier nieuwe stations