© ATV

Elektrische veerboot doet zijn intrede in Antwerpen (maar moet al meteen even aan de kant)

Antwerpen -

De elektrische veerboot Op Stroom heeft vrijdag voor het eerst de Schelde-oversteek in Antwerpen gemaakt. Maar zoals dat gaat met nieuw materieel, dook ook een eerste kinderziekte op. Al na amper een halfuur moest hij even opnieuw aan de ketting voor een technisch defect.

De Antwerpse veerboten van de Vlaamse overheid hebben intussen een vaste positie verworven bij de pendelaars tussen de Linker- en Rechterscheldeoever. In de eerste elf maanden van dit jaar maakten al 878.000 passagiers de oversteek, meer dan het dubbele van de 402.497 van heel vorig jaar. De bedrijfsonzekerheid van de liften en roltrappen van de voetgangers- en fietstunnels hebben daar ongetwijfeld hun bijdrage in geleverd. Ook vrijdagochtend stonden er weer hekken voor de niet-functionerende roltrappen en lift van de Sint-Annatunnel.

Vorig jaar werd met de Marnix van Sint-Aldegonde al een nieuwe veerboot ingezet in Antwerpen. Vrijdag maakte de Op Stroom zijn intrede, de tweede elektrische veerboot in Vlaanderen (na Oostende) en de eerste in Antwerpen. Net als ‘de Marnix’ heeft de Op Stroom plaats voor 150 passagiers en 75 fietsen. Het opladen van de batterijen gebeurt via een kabel op Linkeroever.

Het opladen van de Op Stroom gebeurt via een elektrische kabel. De zonnepanelen op het dak leveren de stroom aan boord, voor onder meer de verlichting. © Tom Cornille

Het verschil met de brommende dieselveerboten valt al bij het vertrek op: aan de schroefkant hoor je nog het lawaai van de waterverplaatsing, aan de andere kant glijdt de Op Stroom haast geruisloos over de Schelde. Ook het dertigtal opvarenden van de maidentrip merkt het verschil meteen. Of de operationele kost van de elektrische boot lager zal liggen dan die van de diesels, is nog niet helemaal duidelijk. Maar milieuvriendelijker is hij zeker wel.

© Tom Cornille

Maar het duurt niet lang of de in Estland gebouwde boot van 5,5 miljoen euro kampt met een eerste euvel. Een hydraulische pomp raakt verbogen - “nog nooit eerder meegemaakt” - waardoor een van de valbruggen niet meer naar boven kan. Al na de eerste heen-en-weerbeweging moet de Op Stroom opnieuw even aan de kant blijven voor de herstelling. (StV)

De hydraulische pomp van een valbrug raakt verbogen. Een kleine herstelling die de Op Stroom al meteen even aan de kant houdt. © RR

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV