Mustafa en Koen in hun branderij in het Schipperskwartier. © Nattida-Jayne Kanyachalao

Cordon Coffee bestaat 10 jaar en houdt open branderijdag: “We kiezen er bewust voor om enkel binnen Antwerpen te leveren”

Antwerpen -

Het is intussen tien jaar geleden dat Koen Bleuzé (32) een koffiebrander kocht en aan het branden ging op zijn slaapkamer. Een decennium later is Cordon Coffee een begrip in Antwerpen. Het bedrijfje vaart intussen een standvastige koers vanuit een charmant pand in het Schipperskwartier. Het verhaal achter Cordon Coffee kunnen bezoekers dit weekend ontdekken tijdens de open branderijdag die Bleuzé samen met collega Mustafa Banda Aljabali (23) organiseert.

Elien Van Wynsberghe

“Het idee voor een open branderijdag kwam eigenlijk van Mustafa”, vertelt Koen terwijl Mustafa een nieuwe lading koffie brandt. Het is een repetitief werkje, maar Mustafa houdt er ontzettend van. “Ik doe dit werk halftijds. De andere helft van de tijd werk ik bij DHL”, glimlacht Mustafa. “Daar begrijpen mijn collega’s nooit wat ik hier juist doe. Daar hoop ik tijdens de open branderijdag verandering in te brengen.”

Mustafa werkt intussen vier jaar voor Cordon Coffee. Maar het verhaal van de Antwerpse koffiebranderij gaat langer terug. Tien jaar om precies te zijn. “Ik werkte toen als student in een koffiebar en vond dat heel boeiend. Al snel wilde ik graag zelf koffie branden. Toen was dat iets wat in Antwerpen nog bijna niet gedaan werd. Vandaag heb je in onze stad best veel kleine koffiebranderijen.”

Hij kocht een brander, installeerde die op zijn slaapkamer, vroeg een ondernemingsnummer aan et voilà, Cordon Coffee was geboren. “Mijn koffiebonen kocht en koop ik nog steeds aan via de Antwerpse haven of via de haven van Rotterdam. Weinig mensen weten dat daar een enorme hoeveelheid ruwe bonen wordt opgeslagen. Dat is ontzettend indrukwekkend om te zien. Ik kies er telkens de bonen uit die traceerbaar zijn tot aan de boerderij in het land van herkomst.”

© Nattida-Jayne Kanyachalao

Koffie en cultuur

Destijds konden klanten hun bestelling plaatsen via een oldschool online formuliertje. “Maar toen kwam mijn verhaal op tv en plotseling kon ik leven van Cordon Coffee. Ik leverde mijn specialty coffees in heel het land en ook in onze buurlanden.” Specialty coffees zijn koffies die met veel zorg en aandacht tot stand komen. “Ze moeten een bepaalde score halen, maar zijn vooral traceerbaar, kwaliteitsvol en ik vind dat je ook moet kunnen proeven uit welke regio ze komen”, legt Koen uit.

Na enkele jaren verhuisde hij zijn koffiebranderij naar cultuurhuis Het Bos. “Daar kreeg ik carte blanche. Ik opende er de Bosbar en richtte samen met enkele vrienden een vzw op. Met de inkomsten van de bar en de koffieverkoop financierden we onder de noemer ‘De Imagerie’ onder meer filmvoorstellingen en expo’s en financierden we ook de productie van films. Op die manier kon het culturele luik onafhankelijk van subsidies bestaan.”

Dat liep vijf jaar lang goed. “Ik vond het ontzettend interessant om de winst van onze onderneming te investeren in cultuur. Maar ik merkte ook dat het systeem daar niet klaar voor was. Voor een belastingcontroleur is dat model jammer genoeg niet te vatten.”

En dus scheidden een jaar of twee geleden de wegen van Cordon Coffee en De Imagerie. “Ik had er geen energie meer voor.” De Imagerie wordt intussen verdergezet in Het Bos, terwijl de focus van Koen en Mustafa vandaag volop op Cordon Coffee ligt. “Mustafa leerde ik destijds kennen in Het Bos. Hij was een OKAN-leerling en werkte in de Bosbar. Hij was eigenlijk de enige die net als ik enorm gefascineerd was door het branden van koffie, dus heb ik hem in dienst genomen.”

© Nattida-Jayne Kanyachalao

Enkel in Antwerpen

Voor Cordon Coffee vond Koen een nieuwe uitvalsbasis in het voormalige klei-atelier van zijn schoonmoeder in het Schipperskwartier. “Op dat moment zijn Mustafa en ik ook eens goed gaan nadenken over de koers die we met Cordon willen varen. Zo beseften we dat er in elke grotere stad wel enkele goede branderijen zitten. Waarom zouden wij dan exporteren naar Brussel, laat staan naar Amsterdam? En dus beslisten we om onze focus volledig op Antwerpen te leggen. Nu leveren we enkel nog in de binnenstad, in de districten en in een stukje van Mortsel.”

Om alsnog te kunnen groeien, dachten ze een praktische manier uit om hun koffie aan huis te leveren. “Voordien spraken we een uur af met onze klanten. Nu hebben we koffiezakjes die in de brievenbus passen. Daardoor zijn we binnen Antwerpen kunnen groeien. Wekelijks leveren we onze koffie met de fiets aan zo’n 150 adressen. In totaal hebben we een trouw klantenbestand van zo’n vierhonderd adressen en leveren we ook aan een twintigtal horecazaken. Ons aanbod bestaat uit vier verschillende koffies die elke maand wisselen, afhankelijk van de seizoenen.”

Op de vraag welke richting ze met Cordon Coffee de komende tien jaar uit willen, antwoordt Bleuzé: “Eigenlijk wil ik gewoon voortdoen hoe we bezig zijn en verder groeien. Niet in de typische economische zin, maar wel groeien in verbondenheid met onze klanten en in het bijdragen aan een leefbare stad. Bijvoorbeeld door alles met de fiets te doen en door lokaal te werken. We zijn klein, maar in Antwerpen willen we iets betekenen. Dat willen we graag tonen tijdens onze open branderijdag. Dan kunnen Antwerpenaren ons een bezoekje brengen en van onze koffie komen proeven.”

© Nattida-Jayne Kanyachalao

De open branderijdag van Cordon Coffee vindt plaats op zaterdag 10 december van 10-14u, Leguit 21. Op zondag 11 december serveert het duo zijn koffie op het laatste ontbijt van Otark in Het Bos tussen 10-16u, Ankerrui 5-7.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners