Een creatieve workshop met fruit brengt jongeren op de OKAN-wachtlijst samen om spelenderwijs Nederlands te leren. © Patrick De Roo 

Anderstalige nieuwkomers op OKAN-wachtlijst krijgen tijdelijke dagbesteding: “Thuis verveelde ik me dood”

Antwerpen -

In Jeugdcentrum Kiel krijgt een twaalftal anderstalige nieuwkomers tussen 15 en 17 jaar tijdelijk les, in afwachting van een plek op school. Door de lange wachtlijst voor de OKAN-klassen, die maar blijft aangroeien, kunnen de jongeren nergens anders terecht. Dit zogenaamde wachtaanbod moet hen voorbereiden op het moment dat er ergens een plaats vrijkomt.

Jan Stassijns

Het aantal inschrijvingen voor het Onthaalonderwijs Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) in Antwerpen blijft stijgen. En zo blijft ook de wachtlijst aangroeien. Op dit moment is er voor 317 jongeren tussen 12 en 17 jaar in Antwerpen geen plaats te vinden in een OKAN-klas. Dat zijn er een dertigtal meer dan drie weken geleden en zo’n honderd meer dan in september.

De afgelopen maanden kon de stad op verschillende plaatsen wel noodcapaciteit creëren, goed voor zo’n zevenhonderd extra plaatsen. Die kwamen er mede dankzij de inzet en flexibiliteit van de scholen, maar volstaan niet om de wachtlijst weg te werken.

Het is dweilen met de kraan open. De blijvende instroom van leerplichtige nieuwkomers, onder meer door de Russische inval in Oekraïne, zorgt ervoor dat de tekorten niet weggewerkt geraken.

©  Patrick De Roo

Crisisaanbod

De zoektocht naar extra capaciteit gaat onvermoeid door, maar de stad is ook genoodzaakt om met creatieve oplossingen voor de dag te komen. Dat vertaalt zich in een zogenaamd wacht- of crisisaanbod, waarvoor de stad een samenwerking aangaat met vijf jongerenorganisaties.

Zowel Profo vzw, Arktos vzw, Habbekrats vzw, Het Bos als Sering vzw organiseren een aanbod voor telkens twee groepen van twaalf of 24 jongeren. Via workshops, creatieve of sportieve activiteiten worden anderstalige nieuwkomers voorbereid om door te stromen naar een OKAN-klas.

Dat gebeurt onder meer in Jeugdcentrum Kiel waar Profo vzw twee dagen per week twaalf anderstalige jongeren begeleidt. “Ze zijn allemaal nog maar enkele maanden in België”, vertelt jongerencoach Sara-An Greefs van Profo vzw. “Ze komen uit Kameroen, Spanje, Oekraïne, Bulgarije, Turkije... Ik geef lessen Nederlands, maar we organiseren ook uitstappen en sportactiviteiten. Ze zijn enorm leergierig en gemotiveerd. Wij willen hen hier de leerkansen geven waar ze recht op hebben in afwachting van een vrije plek. Een deel van hen kan na de kerstvakantie al ergens terecht. Hun plaats wordt hier dan opgevuld met andere jongeren die op de wachtlijst staan.”

De Spaanse Romaisa (15) met jongerencoach Sara-An Greefs van Profo vzw. © Patrick De Roo 

Verveling thuis

“We bieden hier geen leerdoelengericht onderwijs aan”, vult Nathan Blondeel aan, regioverantwoordelijke van Profo. “Maar het is ook geen bezigheidstherapie. We bereiden de jongeren voor op de volgende stap. We houden ze hier zo kort mogelijk, want een plek in een OKAN-klas blijft de prioriteit.”

Voor de jongeren zelf is het aanbod een welgekomen afwisseling. “Ik heb thuis wel een beetje Nederlands geleerd”, vertelt de Spaanse Romaisa (15) die twee maanden in ons land is. “Maar verder zat ik me thuis gewoon dood te vervelen. Ik ken hier niemand en kan nog niet naar school. Dus ja, ik ben erg blij.”

Dat gevoel overheerst ook bij de Oekraïense Natalia (16). “In januari kan ik wel naar school”, zegt ze. “Maar ik zit al sinds augustus thuis. Ik ben lang op mezelf geweest en dan word je snel eenzaam. Door naar hier te komen heb ik sociaal contact, maar leer ik ook de stad, de buurt en de taal beter kennen.”

Ook de Oekraïense Natalia komt naar Jeugdcentrum Kiel in afwachting van een plek in een OKAN-klas: “Ik zit al sinds augustus thuis. Ik ben lang op mezelf geweest en dan word je snel eenzaam.” ©  Patrick De Roo

Perspectief

Antwerps schepen van Onderwijs Jinnih Beels (Vooruit) is blij met het project, al beseft ze dat het geen structurele oplossing is. “Het is belangrijk om deze jongeren een perspectief te geven”, zegt Beels. “Ieder kind en iedere jongere, van welke afkomst dan ook, heeft recht op onderwijs. En we moeten hen alle kansen geven, in afwachting van een plaats binnen OKAN.”

“We moeten daarom blijven investeren in extra capaciteit en daarnaast creatieve oplossingen zoeken. We weten dat dit oplapwerk is en op lange termijn kunnen we dit niet volhouden. Samen met de onderwijsnetten én Vlaanderen moeten we naar structurele oplossingen zoeken. Het wachtaanbod loopt nu tot februari. Na een evaluatie zullen we bekijken of we hier mee kunnen doorgaan.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners