Vicky Buelens, Chiara De Vlieger, Michiel Somers en Eline De Munck. ©  Koen Fasseur, Tom Cornille, Victoriano Moreno, RR

Van lingerie voor tienermeisjes tot bruidsjurken die niét uit China komen: deze Antwerpse modebedrijven veroveren de wereld

Antwerpen is in het buitenland gekend voor chocolade, diamanten en mode. In het kielzog van grote modeontwerpers zoals Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten en Ann Demeulemeester, zijn de laatste jaren ook veel kleinere Antwerpse modebedrijfjes doorgebroken in het buitenland. Dertien bedrijfjes zijn nu in het project Plato Fashion van organisatie Voka Antwerpen-Waasland gestapt. Ze wisselen kennis en ervaring uit. Hieronder laten we vier van hen aan het woord.

Christof Willocx

Strawberry Secrets

Modesegment: Lingerie voor tienermeisjes

Deel van de omzet uit het buitenland: 50%

“Ik ben in december 2019 gestart met het ontwerpen van lingerie voor tienermeisjes”, zegt zaakvoerster Vicky Buelens. “Ik vond geen gepaste lingerie voor mijn tienerdochters. Het was ofwel te sexy, ofwel te kinderachtig. Daarom ben ik zelf bh’s en slipjes gaan ontwerpen. Mijn creaties zijn niet seksueel geladen, en zorgen voor een betere lichaamshouding. De meisjes die onze lingerie passen, trekken vanzelf hun schouders naar achter en gaan veel rechter staan. Dat komt wellicht door de snit van de lingerie.” Een bovenstuk kost apart 55 euro, een onderstuk 21 euro.

Dubai

“Via onze webshop leveren we onze producten wereldwijd”, zegt Vicky Buelens. “We hebben klanten in Europa, maar ook in de Verenigde Staten, Japan en Dubai. We rekenen voor die verre bestemmingen al snel 21 euro verzendingskosten aan. Maar dat deert die klanten niet. Er zijn op de hele wereld amper bedrijven in ons segment. We hebben dus weinig concurrentie. Ik snap dat ook wel. Grote modebedrijven kunnen zich in dit post-Dutroux-tijdperk niet veel permitteren. Als je met een promotiecampagne van meisjes in ondergoed de bal een keer misslaat, kan je de boeken toe doen. Ik heb het op dat vlak misschien makkelijker omdat ik mijn eigen tienerdochters, van zestien en dertien jaar, in zet als model. Klanten weten ook wel dat ik mijn eigen dochters niet zomaar te grabbel ga gooien, dus dat boezemt vertrouwen in.”

©  koen fasseur

“We verkopen ook zwemkledij voor tienermeisjes en pyjama’s met grappige zinnen, zoals If you think my hair is messy, check out my room”, zegt Vicky Buelens. “Met wat humor loodsen we jonge meisjes door hun moeilijke tienerjaren. We ontdooien de boel een beetje. Al onze producten worden trouwens afgewerkt in België. Alleen het snijden en naaien gebeurt in Tunesië.”

Vicky is advocaat van beroep, en heeft Strawberry Secrets dus in haar vrije tijd uitgebouwd. ”Ons succes neemt toe”, zegt Vicky. “In januari volgend jaar ga ik voor de eerste keer zelf deelnemen aan een modebeurs in Parijs. In februari ga ik naar New York, in maart naar Los Angeles en San Francisco en in augustus naar Montreal. Het wordt een druk jaar.” 

Marylise & Rembo Styling

Modesegment: Bruidsjurken

Deel van de omzet uit het buitenland: 95%

“We hebben twee merken van bruidsjurken”, zegt creatief directeur Chiara De Vlieger (34). “Marylise is romantisch en gesofisticeerd. Rembo Styling is gedurfder en richt zich op een Pinterest-publiek. Je hebt bij ons een jurk vanaf 1.800 euro. De gemiddelde prijs is 2.500 euro. Sinds kort hebben we er met Carta Branca nog een derde merk bij, eentje voor de hogere prijsklasse.”

Eigen fabrieken

“Onze bruidsjurken worden in twintig landen verkocht. Vooral in Europa, met Duitsland en Frankrijk als belangrijkste afzetgebieden”, zegt Chiara De Vlieger. “Onze jurken liggen in mindere mate ook in Japan en Canada. Wij hebben die internationale doorbraak te danken aan het feit dat we een familiebedrijf zijn. Dat schept vertrouwen bij klanten. Bovendien produceren we alles zelf in eigen fabrieken in Portugal. Als een klant bijvoorbeeld naar een jurk met een bepaald soort mouw vraagt, kunnen wij onze productie daar snel aan aanpassen.”

©  Foto: Tom Cornille

“En verder zijn we voor veel klanten een goed alternatief voor de Chinese producenten. De meeste bruidsjurken ter wereld worden in China gemaakt. Door de vele lockdowns vanwege corona is de gemiddelde wachttijd voor een bruidsjurk uit China nu negen maanden. Wij kunnen een jurk na drie maanden leveren. En als het écht moet, zelfs op vier weken.”

Castart en Our Sister

Modesegment: Heren- en dameskleding

Deel van de omzet uit het buitenland: 40%

“We zijn in 2018 begonnen met het mannenmodemerk Castart”, zegt zaakvoerder Michiel Somers (30). “Daarna hebben we ook de vrouwelijke tegenhanger Our Sister gelanceerd. Intussen ligt onze kleding in winkels in dertien landen, van Europa tot Zuid-Korea, Canada en de Amerikaanse staat Californië. We hebben succes omdat we anders zijn dan de bestaande merken. Bijvoorbeeld omdat we veel kleur gebruiken. Het zijn altijd zachte kleuren, die nooit agressief overkomen. Onze mannenkledij is eerder stoer. Onze vrouwenkledij is verfijnd, en biedt een alternatief voor bijvoorbeeld het vele bloot, dat je in Zuid-Koreaanse vrouwenkleding vaak ziet. Stilaan behoren we in ons segment wereldwijd tot de ongeveer honderd merken die iedereen wil hebben.”

©  Victoriano Moreno

“Ook het feit dat we van Antwerpen zijn, doet voor ons de deuren naar het buitenland opengaan. Dankzij de Antwerpse Zes (zes bekende modeontwerpers die in de jaren tachtig wereldwijd zijn doorgebroken, red.) hebben Belgische merken een goede reputatie. Wij zijn ook echt volledig Belgisch. Het kledingontwerp doen we volledig zelf, ook de stoffen kiezen we zelf.”“We willen nu verder doorgroeien, en daar kan Plato Fashion ons bij helpen. Door elke maand samen te zitten met collega-ondernemers, kunnen we van elkaar leren, bijvoorbeeld over een correcte bepaling van de verzendkosten voor onze buitenlandse klanten. In de komende jaren willen we nog meer werken aan onze eigenheid. Wie op straat iemand met onze kledij ziet, moet meteen weten dat het van Castart of Our Sister is.”

Odette Lunettes

Modesegment: Optische brillen en zonnebrillen

Deel van de omzet uit het buitenland: 50% (voor de verkoop aan bedrijven, want verkoop via internet gebeurt vooral in België)

“Onze brillen zijn nu te koop in winkels in een twintigtal landen”, zegt zaakvoerster Eline De Munck (34). “We gaan ver buiten Europa, zoals Canada, Dubai en Nieuw-Zeeland. Voor consumenten in Nieuw-Zeeland zijn brillen van Odette Lunettes een exotisch product, omdat de meeste Nieuw-Zeelanders nooit in België zijn geweest. Dat geeft ons merk daar iets extra. In Dubai hebben we in september de designprijs gewonnen op de Vision Plus Expo, die werd uitgereikt door professionele spelers in de optische industrie. En in Parijs hebben we de Silmo d’Or gewonnen voor onze Cadet 1, het eerste model van een 3D-geprinte collectie brillen voor kinderen van 7 tot 15 jaar.”

De Munck met de prijswinnende bril die scoorde in Parijs.  ©  rr

“Er zijn in onze sector niet veel jonge onafhankelijke merken die de oversteek naar het verre buitenland maken”, zegt Eline De Munck. “Maar wij doen het wel, want het is ons doel om in onze sector de wereld te domineren. We proberen onder meer het laaghangend fruit te plukken. In Dubai zijn er bijvoorbeeld weinig onafhankelijke merken op de markt. Wij zijn daar een van de grote uitzonderingen. En voor de rest willen we nu vooral opschalen. We zijn in gesprek met mogelijke distributeurs in de Verenigde Staten. Daar werkt de markt anders. Het zijn daar oogartsen zelf die brillen verkopen. Maar we gaan er helemaal voor.”

“Het feit dat we uit Antwerpen komen, is een extra surplus, omdat de stad in de buitenlandse modesector echt een sterk merk is”, zegt Eline De Munck. “Natuurlijk moet ons product op zich goed zijn, maar op het einde van de rekening is het feit dat we van Antwerpen zijn een leuk extraatje in ons verhaal.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER