De campagnebeelden van De Lijn duiken voortaan overal in Antwerpen op. ©  rr / Tom Cornille

De Lijn vraagt meer hoffelijkheid op tram en bus: “Wederzijds respect zorgt voor een fijnere en veiligere reiservaring”

Antwerpen -

De Lijn heeft een nieuwe hoffelijkheidscampagne klaar. Daarmee wil de openbare vervoersmaatschappij niet alleen reizigers die zich hoffelijk gedragen, bedanken maar ook reizigers die het niet altijd zo nauw nemen met de regels, aanzetten tot hoffelijker gedrag. De campagnebeelden duiken nu al op in de premetrostations en op trams en bussen in Antwerpen.

Jan Stassijns

Tram- en busreizigers storen zich soms aan hun medereizigers. Dat blijkt ook uit het laatste tevredenheidsonderzoek waarin hoffelijkheid laag scoort. De voornaamste ergernissen zijn onder meer: te luid telefoneren of praten, mensen niet eerst laten uitstappen voor ze zelf instappen en afval laten rondslingeren.

Nochtans doet de meerderheid het wél goed, blijkt uit datzelfde onderzoek. Bijna perfect, maar ‘net niet’. En daar speelt De Lijn nu op in, door de hoffelijkheidsregels nog eens onder de aandacht te brengen met een ludieke campagne.

Cijfers uit onderzoek van De Lijn

99% van de reizigers houdt zijn afval bij en gooit het na de rit in de vuilbak

96% laat eerst anderen uitstappen voor ze zelf instappen, zonder drummen

98% duwt alleen op de bel wanneer hij of zij effectief wil uitstappen

93% toont spontaan het vervoersbewijs bij een controle

92% praat of telefoneert niet te luid

90% staat een zitplaats af als iemand anders het meer nodig heeft

Fijne en veilige reiservaring

“Hoffelijkheid staat gelijk aan vriendelijkheid en het geven van erkenning aan anderen”, zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn. “Wij willen met deze actie het wederzijds respect stimuleren, want reizen met De Lijn doen we allemaal samen. Wederzijds respect van en voor je medereizigers, onze personeelsleden en ons materiaal vormt een belangrijke basis. Zo creëren we samen een fijne, veiligere en duurzamere reiservaring.”

De Lijn werkt ook aan een campagne tegen agressie. “Want het moet duidelijk zijn dat wij als samenleving agressie tegen chauffeurs, bedienden en controleurs bij De Lijn absoluut niet dulden”, stelt Vlaams Minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld). “De toenemende agressie moeten wij een halt toeroepen.”

www.delijn.be/hoffelijkheid

Een van de affiches van de campagne die op bussen en trams en aan haltes en premetrestations worden verspreid ©  rr

Hou het hoffelijk met deze tips:

Laat geen afval achter

Om hygiënische redenen mag je niet eten op bus of tram. Heb je toch afval? Neem het dan na je rit mee en gooi het weg in de prullenbak aan de halte of bij je thuis.

Hou het rustig

Luid bellen of roepen, muziek op maximaal volume, … Daarmee stoor je andere reizigers. Gebruik liever een koptelefoon of oortjes, zo bescherm je ook nog eens je gehoor!

Geef je zitplaats aan wie het meer nodig heeft

Hou rekening met zwangere vrouwen, ouderen, mensen met een beperking of ouders met kleine kinderen. Zij hebben vaak een zitplaats nodig. Kijk goed welke plek jij inneemt en plaats je handtas of rugzak op je schoot, of onder je stoel.

Hinder of vertraag het voertuig niet

Vraag op tijd je halte aan en druk alleen op de bel als je effectief wil afstappen. En de noodknop? Die is er enkel – en zoals de naam al doet vermoeden – voor noodgevallen.

Toon spontaan je vervoerbewijs bij controle

Heb altijd een geldig vervoerbewijs op zak en toon het spontaan aan onze controleurs. Zij mogen in bepaalde gevallen je identiteit controleren, ook al hebben ze niet dezelfde bevoegdheden als de politie.

Stap vooraan op en schuif door

Opstappen doe je bij een bus vooraan, tenzij je een kinderwagen, rollator of rolstoel hebt. Is dat het geval? Dan maak je de chauffeur er attent op. Bij een tram mag je dan weer kiezen aan welke deur je opstapt.

Maak je zichtbaar aan de halte

Sta een vijftal minuten op voorhand aan de halte en zorg dat je goed opvalt. En zie je de bus aankomen? Steek dan op tijd je hand op, zo weten onze chauffeurs dat je wil meerijden.

Laat anderen eerst afstappen

Andere reizigers kunnen vlot afstappen als jij de doorgang niet blokkeert en oplet met fietsen, buggy’s en huisdieren. Daarna kan jij vlot en comfortabel opstappen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners