Pop-up VZIR promoot Oekraïense decoratie- en kledingmerken: “Onze ondernemers de kans bieden om te blijven verkopen”

Antwerpen -

In de Peperfabriek organiseerden Katia Orekhova en Oksana Senyczak zondagnamiddag de kersteditie van hun de pop-upmarkt VZIR. Tussen 11u en 19u maakten bezoekers kennis met een vijftiental Oekraïense decoratie- en kledingmerken. Zo wil het duo Oekraïense ambachten promoten en lokale ondernemers een hart onder de riem steken. “Mensen in Oekraïne moeten aan het werk te blijven.”

“Kort na het uitbreken van de oorlog vroeg ik me net als velen af hoe we de Oekraïense economie kunnen steunen. Ik broedde meteen op het idee om iets te doen met Oekraïense decoratie- en modemerken. In dat laatste milieu had ik niet meteen de nodige contacten, maar via vrienden kwam ik in contact met Katia. Zij vluchtte in maart uit Kyiv, waar ze in de mode-industrie werkte”, begint Oksana haar verhaal. 

Zowel decoratiespullen als kledij vallen in de smaak. © Patrick De Roo

Katia en Oksana bundelden hun krachten en in Brussel organiseerden het duo in september een eerste editie van de pop-upmarkt VZIR. Dat is een oud-Oekraïens woord voor het patroon of motief dat gebruikt wordt op de traditionele Vyshyvanka, een kledingstuk uit Oekraïne. “We presenteerden de producten van een vijftiental merken, en dat sloeg meteen aan. In Antwerpen hopen we op hetzelfde effect, al is dit vooral een voorbereiding op onze grote editie in februari”, zegt Oksana.

Bezoekers observeren de verschillende merken. © Patrick De Roo

“Met VZIR trachten we Oekraïense ondernemers te helpen bij de verkoop van hun producten, waardoor ze blijven werken en geld verdienen. Evident is het niet, want in Oekraïne stokt de productie door problemen met de stroomtoevoer. Ook de post werkt niet naar behoren, waardoor producten ons laattijdig of zelfs niet bereiken. Maar ja, we werken met een land in oorlog. Dat is net een drijfveer om ermee door te gaan.”

Economische en humanitaire hulp

De opbrengst van de verkoop gaat naar de merken. “Zij staan een percentage van hun verkoop af aan verschillende projecten die ze vanuit Oekraïne steunen”, aldus Oksana. “Maar omdat we ook humanitaire hulp willen bieden, koppelen we telkens een café/restaurant aan onze pop-up. Daar krijgen bezoekers heerlijke nationale specialiteiten voorgeschoteld, geprepareerd door vluchtelingen. De opbrengst daarvan gaat volledig naar Help UA form BE. Zo kochten we na vorige keer slaapzakken voor militairen.”

Een duidelijk boodschap. © Patrick De Roo

“Met het project VZIR willen we aantonen dat de Oekraïne heel wat te bieden heeft. Het is niet eenvoudig en er kruipt werk in, maar het is super belangrijk. Katia en ik zijn trots op ons team. Dit werk is de verdienste van een groter geheel.” (lava)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV