Katrien Van Mulders. © Jan Van der Perre

Op zoek naar gestolen Velo 4015: “Een speld in een hooiberg, maar anders kost me dit 400 euro”

Antwerpen -

Het is ondertussen bijna twee weken geleden dat Velo 4015, de Velo waar Katrien Van Mulders (42) voor het laatst mee reed, verdween. Toen Katrien de fiets terugplaatste, werd hij niet correct geregistreerd. “Daarop werd hij gestolen.” De fiets is nog steeds niet opgedoken en dat kan Katrien veel geld kosten. Daarom roept ze op om een oogje in het zeil te houden.

Elien Van Wynsberghe

Ze is een fervent gebruiker van het deelfietsensysteem Velo, vertelt de Antwerpse Katrien Van Mulders. “Ik woon op den Dam en gebruik de fietsjes om me in Antwerpen te verplaatsen en om naar het Centraal Station te rijden.”

Op die laatste plek liep het bijna twee weken geleden fout. Ze plaatste haar Velo terug in het station op de De Keyserlei. “Maar omdat ik mijn trein moest halen en omdat er een rij mensen aan de scanpaal stond, heb ik niet gecontroleerd of ik mijn fiets correct had gestald.”

Dat is eigenlijk verplicht. Na een rit moet je als gebruiker met je kaart langs de scanpaal. Die laat dan weten of de Velo correct werd teruggeplaatst. “Ik doe dat meestal, maar niet altijd. Zoals veel mensen denk ik”, zegt Katrien.

Sindsdien is Velo 4015 spoorloos. “Gestolen. Daarvoor is me al 150 euro aangerekend door Velo omdat de fiets langer dan 24 uur in gebruik is”, legt ze uit. “Als de fiets na een maand niet opduikt, moet ik nog eens 400 euro betalen. Een pak geld dus.”

Ze deed alvast aangifte bij de politie en roept nu Velo-gebruikers op om mee uit te kijken naar fiets 4015. “Elke fiets draagt een nummer. Dat vind je terug op het witte spatbord ter hoogte van het voorwiel”, zegt Katrien. “Ik weet dat het een speld in een hooiberg is. Maar zolang de fiets niet terecht is, kan ik Velo niet meer gebruiken. Tenzij ik dus die 400 euro betaal.” Een bedrag dat ze over twee weken, als de fiets dan nog niet terecht is, sowieso zal moeten neerleggen.

Elke fiets draagt een nummer. Dat nummer staat ter hoogte van het voorwiel. © MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

“Dit komt maar zelden voor”

Of situaties als die van Katrien vaak voorkomen? “Zeer zelden”, zegt directeur van Velo Antwerpen Rafael Loeys. “Het gebeurt geregeld dat een fiets niet goed wordt teruggeplaatst. Ook komt het voor dat een gebruiker zijn of haar fiets bijvoorbeeld voor een winkel laat staan. Die is dan weg wanneer de persoon weer buitenkomt. Maar meestal duiken die ontvreemde fietsen snel weer op. Het gebeurt slechts heel af en toe dat een fiets echt verdwijnt. We spreken van minder dan tien gevallen per jaar.”

Katrien heeft dus brute pech. “Laat ons hopen dat die fiets alsnog opduikt”, zegt Loeys. “Anders zal dit haar inderdaad 400 euro kosten. Dat bedrag is een schadevergoeding. Want een nieuwe fiets kost meer dan dat. De 150 euro die ze al betaalde, is het maximumbedrag dat we aanrekenen als een fiets langer dan 24 uur wordt bijgehouden. Want Velo is bedoeld voor korte ritten.”

Of Velostations vaak gesaboteerd worden? “Dat gebeurt, maar het is eerder zeldzaam. Antwerpen is eigenlijk een brave stad met een groot community-gevoel. Rondzwervende fietsen worden doorgaans gewoon weer in de stations geplaatst. Beter kunnen we ons niet wensen. In andere steden gaat het er soms anders aan toe.” Maar de boodschap blijft wel: “Check telkens of je je fiets goed hebt teruggezet.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners