Brechtse kinderen lieten zich onderdompelen in de digitale wereld op de Dag van de Wetenschap. © Elke Lamens

Digitale workshop CoderDojo Brecht leert twintigtal kinderen zelf programmeren op Dag van de Wetenschap

Brecht -

Op deze Dag van de Wetenschap verdiepten zo’n twintig kinderen zich in de wondere digitale wereld. Dankzij de vrijwillige coaches van CoderDojo Brecht creëerden ze zelf games, animaties en verhaaltjes. Kinderen van zeven tot achttien jaar zijn één zaterdagnamiddag per maand welkom in de Sint-Michielsschool in het centrum.

Figuurtjes laten bewegen over het computerscherm, zelf een computerspelletje in elkaar steken of lichtjes doen branden op een rijdend karretje, het kan allemaal tijdens CoderDojo Brecht. Hiervoor gebruiken de kinderen verschillende programma’s.

“We werken voornamelijk met Scratch. Hiermee maken de ninja’s, aka de kinderen, zelf spelletjes en verhaaltjes, op een heel intuïtieve en visuele manier”, licht lead coach Michiel Loncke toe. “Je geeft instructies aan je zogenaamde sprites, dat zijn de personages van je programma. Dat doe je door blokken uit te kiezen en die bij elkaar te zetten.”

De ninja’s van CoderDojo Brecht krijgen advies en tips van vrijwillige coaches. © Elke Lamens

“Kinderen die al vlot met Scratch werken, kunnen in een volgende stap met de micro:bit aan de slag. Dat is een microcontroller, een apparaatje zo groot als een bankkaart, waarmee je los kan breken van het computerscherm en in de fysieke wereld programmeren. Denk maar aan lichtjes doen branden, een slagboom besturen, of een karretje laten rijden. We beschikken bij onze CoderDojo Brecht over een hele bak met micro:bits en allerlei uitbreidingen die je erop kan aansluiten.”

Verwondering

Dankzij deze Dag van de Wetenschap vond een tiental extra kinderen de weg naar CoderDojo Brecht, tot grote tevredenheid van Michiel Loncke: “Heel leuk is dat we een extra klas konden inrichten vandaag. Je ziet telkens opnieuw de verwondering op hun gezichtjes omdat ze zelf de regie in handen krijgen, zelf bepalen wat hun figuurtje doet, ze scheppen een eigen wereldje. Het gaat ook snel, in tien minuten tijd zijn ze er vaak mee weg. Het geeft hen een geweldig gevoel van voldoening.”

Dat kan de achtjarige Amelie Peeters beamen. Zij kwam vandaag voor de eerste keer en ontdekte CoderDojo via de Dag van de Wetenschap: “Het is heel leuk dat ik ervoor kan zorgen dat mijn pinguin door de poort gaat. Ik kom zeker de volgende keer terug.”

Amelie Peeters (8) kreeg vandaag de smaak van het programmeren te pakken. © Elke Lamens

Op het einde van de sessie mogen de deelnemertjes ook altijd voor de groep en de ouders hun projectje tonen. “Hoewel dat voor sommigen een beetje spannend is, zijn ze toch allemaal vooral supertrots om te kunnen laten zien wat ze gemaakt hebben.”

Wie voor de eerste keer komt, wordt door coaches snel wegwijs gemaakt in Scratch. “We geven geen les, maar coachen: we gaan van kind tot kind, helpen, geven tips, tonen interesse, denken mee en proberen inspiratie aan te zwengelen. Iedereen is vrij om te maken wat ze willen, eigen ideeën uit te werken. Wie geen inspiratie heeft, kan altijd kiezen uit een reeks bestaande opdrachtjes.”

Lead coach Michiel Loncke legt de kinderen en hun ouders op de Dag van de Wetenschap uit hoe het programma Scratch werkt. © Elke Lamens

Digitale toekomst

Michiel Loncke is al sinds 2016 betrokken als coach bij CoderDojo Brecht, sinds 2020 is hij lead coach. Zijn drijfveer? “Ik ben samen met mijn oudste zoon gestart toen die acht jaar was. Voor deze generatie is het al op deze leeftijd belangrijk om hen wat digitale geletterdheid en logica bij te brengen. Het moeten niet allemaal programmeurs worden, maar ze komen er in hun verdere leven en latere loopbaan allemaal mee in aanraking. Dit kan niet altijd aan bod komen in het gewone onderwijs, want niet alle leerkrachten zijn hierin onderlegd. Zo kunnen we wel een mooie aanvulling daarop zijn.”

Ex-ninja’s Mike Segers (19) en Nick Leenaerts (17) kregen in 2014 bij CoderDojo Brecht de smaak te pakken. Ze waren er bij vanaf de eerste sessie in Brecht en zijn intussen zelf coach. “De interesse was er al wel, maar is hier verder gegroeid. Ik nam ook aan wedstrijdjes van CoderDojo mee en kon uiteindelijk zelf websites maken. Dankzij deze ervaring studeer ik nu ook computerwetenschappen”, bekent Mike. Bij Nick klinkt hetzelfde geluid: “Het helpt echt om de digitale wereld beter te begrijpen. Ik ben hierdoor elektronica gaan studeren.”

Nick Leenaerts (17) en Mike Segers (19) begonnen als kind bij CoderDojo Brecht en zijn er nu zelf coaches. © Elke Lamens

Coaches gezocht

Mike en Nick behoren tot het coachingteam van CoderDojo Brecht. Maar steeds meer kinderen vinden de weg hier naartoe. “Om te kunnen groeien, zoeken we extra coaches. Wie één keer per maand drie uurtjes tijd vrij kan maken om kinderen enkele zeer nuttige digitale vaardigheden bij te brengen, is van harte welkom. Je hoeft zeker geen programmeerwonder te zijn”, benadrukt Loncke. “We merken vaak dat ouders die de sessie mee volgen met hun kind, wat mag, zelf ook heel snel weg zijn met Scratch. Zo ontwikkelen ze vaak al een goede basis om ook andere kinderen te begeleiden met Scratch.

Een keer per maand organiseert CoderDojo Brecht een gratis sessie, op zaterdag van 14 tot 17u. “Kinderen hoeven niet elke sessie mee te doen, het kan ook gewoon eens voor één keertje. Iedereen is welkom vanaf de leeftijd van ongeveer zeven jaar. Belangrijk is vooral dat de kinderen al voldoende kunnen lezen.”

(Elke Lamens)

https://brecht.coderdojobelgium.be/

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners