De bewoners van de Gagelhoflaan, met vooraan Lina en Eva, tonen hoe dicht ze tegen de gracht moeten staan om een auto te laten passeren. ©  kma

Bewoners Gagelhoflaan voelen zich vergeten in verhaal van wijkcirculatieplan en knips

Zoersel -

Op de gemeenteraad van dinsdag wordt het nieuwe wijkcirculatieplan in en rond de Antwerpsedreef met behoud van de huidige knips ter goedkeuring voorgelegd. De meerderheid liet al weten dat ze het plan in de huidige versie gaat goedkeuren. De oppositiepartijen Heerlijk Zoersel en Vlaams Belang gaan de interpretatie van de bevraging ter discussie stellen. Intussen voelen de bewoners van de Gagelhoflaan zich vergeten. Zij dringen al ruim twee jaar aan op verkeers- en snelheidsremmende maatregelen in hun straat die op sommige plaatsen zeer smal is.

Het belooft een pittig agendapunt te worden op de gemeenteraad. Het hele wijkcirculatieplan gaat eigenlijk terug op klachten over sluipverkeer en drukte vanuit de Hendrik Consciencelaan. Nadien volgden er proefopstellingen met filters - zoals in Zoersel de knips genoemd worden - die ook nog enkele keren verplaatst werden. Volgens de gemeente heeft de meerderheid van de bewoners uit de wijk de huidige proefopstelling als beste optie verkozen.

“Ik heb in de enquête ook de huidige proefopstelling als beste aangeduid”, zegt Luc Van Holen van de werkgroep ‘Veilig verkeer in de Gagelhoflaan’. “Maar als ik lees dat er in de Hallebaan nog extra flankerende maatregelen komen, voel ik mij samen met een heleboel andere bewoners van de Gagelhoflaan tekortgedaan en vergeten. De Hallebaan is qua lay-out veel veiliger met een afgescheiden fietspad en vluchtheuvels, en huizen aan één kant van de weg. Wij zijn ook al jaren vragende partij voor snelheidsremmende maatregelen in onze straat, maar bij ons gebeurt er niks. We hebben in juni 2020 al een petitie opgezet.”

De Gagelhoflaan voelt zich vergeten. Zeker het smalle deel van de Gagelhoflaan vooraan is mee de dupe van het wijkcirculatieplan, klinkt het.  ©  kma

Er rijden elk jaar wel enkele voertuigen in de gracht in de Gagelhoflaan. ©  rr

Als we op zondagvoormiddag in de Gagelhoflaan staan, is het er inderdaad verrassend druk. “Dankzij de filters is het doorgaand verkeer van andere straten geblokkeerd. Maar het blijft druk, want de bewoners van Goudveld en het tweede deel van de Gagelhoflaan die vroeger langs de Antwerpsedreef naar Sint-Antonius reden, zijn nu verplicht via het smalle deel van de Gagelhoflaan naar de Sint-Antoniusbaan te rijden. De gemeente zegt dat het om lokaal verkeer gaat, maar waarom zouden we geen milderende maatregelen aan lokaal verkeer kunnen opleggen? Bovendien zit je hier met veel fietsers en voetgangers van de jeugdherberg, die in levensgevaarlijke omstandigheden naar het Zoerselbos moeten.”

In de gracht

De toestand is het gevaarlijkst in het smalle deel van de Gagelhoflaan met grachten langs beide zijden van de asfaltweg, die te smal is om twee wagens tegelijkertijd te laten passeren. Er rijden geregeld bussen en koerierdiensten in de gracht. “Zeker ’s zomers als de bermen niet gemaaid zijn en je niet ziet waar de berm eindigt en de gracht begint.”

De werkgroep van de Gagelhoflaan vraagt veilige uitwijkstroken, waar wagens even aan de kant kunnen staan als er een tegenligger komt, bijvoorbeeld door een gedeelte van een gracht in te buizen. “De opritten zijn niet overal breed genoeg om aan de kant te gaan staan nu”, legt Luc Van Holen uit. “Ook de putten aan de kant van de asfaltweg moeten geregeld bijgevuld worden, wat nu niet gebeurt. Waarom leggen ze daar bijvoorbeeld geen grasdals ter versteviging? Uitwijkhaventjes waar wagens kunnen stilstaan om een tegenligger te laten passeren, zijn enkel zinvol in combinatie met een voorrangsregeling, zodat ze niet zoals twee ezels nu soms snuit tegen snuit met de wagens tegen elkaar staan. Juist omdat de mensen weten tot waar ze kunnen wisselen, wordt soms heel hard opgetrokken als ze een tegenligger zien aankomen. Snelheidsremmers zoals in de Hallebaan heeft de Gagelhoflaan ook nodig.”

©  rr

Volgens de werkgroep werden er na de petitie engagementen aangegaan door de gemeente, “maar die zijn nog altijd niet uitgevoerd. Onze bezorgdheden voor voetgangers en fietsers worden niet ernstig genomen. Door het kiezen voor het huidige wijkcirculatieplan wordt gedaan alsof alle veiligheidsproblemen zijn opgelost. Niets is minder waar. Wij vragen dringend werk te maken van de beloofde aanpassingen voor de veiligheid in onze straat, liefst gelijktijdig met die in de Hallebaan.”

Lina Hassan (16) en haar moeder Eva Vergaelen houden telkens hun hart vast als Lina ’s morgens naar school fietst. “Het is dan altijd heel druk in onze straat en nog donker”, vertelt Lina. “Sommige chauffeurs zijn heel ongeduldig als ik niet snel op een oprit kan gaan staan om ze te laten passeren.” Eva: “Wij wonen hier al lang, ik ben hier zelf ook opgegroeid, maar je voelt dat de agressie en de gejaagdheid bij automobilisten is toegenomen.”

Een spoor vlak naast de gracht van een uitgeweken voertuig. ©  kma

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners