Carine Dierckx overhandigt een pakje aan een koerier. © Joris Herregods

Vakbond schenkt pakjesbezorgers aan Post NL Willebroek zelf een pakje: “Voor hen is Black Friday een gitzwarte dag”

Willebroek -

De socialistische vakbond BTB-ABVV organiseerde vrijdag de Dag van de Pakjesbezorger. Het is niet toevallig dat die gelijk valt met Black Friday, een van de topdagen voor de e-commerce. Met de organisatie wil de vakbond vooral de problemen in de sector aankaarten en de chauffeurs in de bloemetjes zetten. In onze regio werd actie gevoerd aan de ingang van het magazijn van koeriersbedrijf Post NL in Willebroek.

Ward Bosmans

Ook dat was niet toevallig, want Post NL was een van de bedrijven die de afgelopen maanden negatief in het nieuws kwamen door onder andere inbreuken op de arbeidswetgeving. De chauffeurs die het bedrijf buitenreden werden door de vakbondsafgevaardigden deze keer zelf beloond met een pakje met daarin een snack en een drankje.

Op Black Friday realiseren de pakjesbedrijven volgens vakbondssecretaris Carine Dierckx van ABVV-BTB de hoogste omzet van het jaar. “Voor de chauffeurs die de pakjes moeten leveren is Black Friday een gitzwarte dag. Het is een moeilijke en zware job met lange werkdagen. De pakjesbezorgers zijn moderne slaven die tot de laatste druppel worden uitgeperst. Per geleverd pakje krijgt een bezorger tussen de 0,85 en de 1 euro. Daar moeten ze dan nog eens alle kosten van aftrekken. Kunnen ze het pakje niet bezorgen, bijvoorbeeld omdat er niemand thuis is, dan krijgen ze niets of zelfs nog een boete. Geen wonder dat sommige chauffeurs hun bestelwagens volproppen met meer dan vijfhonderd pakjes.”

Gratis bestaat niet

E-commerce kende tijdens de coronapandemie een ware explosie. Dat resulteerde vanzelfsprekend in een hogere werkdruk voor de chauffeurs, langere dagen en meer flexibiliteit en dat terwijl de lonen niet mee stegen. “We willen de koeriers met deze Dag van de Pakjesbezorgers het respect geven dat ze verdienen”, klinkt het.

Het grootste probleem van de sector is volgens Carine Dierckx dat alle pakjes gratis worden verstuurd. “Gratis bestaat natuurlijk niet. Dat gaat ten koste van de lonen van de koeriers. Als consument zouden we dat moeten beseffen. Zolang wij een halve kleerkast bestellen bij Zalando om ze daarna gratis weer terug te sturen, verandert er niets. Wist je dat Ikea een onderzoek gedaan heeft waaruit is gebleken is dat mensen best bereid zijn om een klein extraatje te betalen voor de levering van goederen? De reissector bewijst dat het anders kan. Vroeger was er bijvoorbeeld gratis luchthaventransport voor reizigers. De overheid heeft dat verboden om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en er is niemand die dat een probleem vindt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners