De Frank Craeybeckxlaan in Deurne. © Patrick De Roo 

Eerste plannen voor Frank Craeybeckxlaan overtuigen oppositie niet

Deurne -

De eerste versie van de plannen voor de heraanleg van de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei in Deurne zijn goedgekeurd. Toch is er veel kritiek op de plannen, zowel vanuit de buurt als van oppositiepartijen Groen en Vlaams Belang. “Het districtsbestuur heeft hier een kans gemist”, zegt Groen-districtsraadslid Mathijs Post.

Jan Stassijns

LEES OOK. Ontwerp nieuwe Frank Craeybeckxlaan krijgt vorm: lang uitgestrekt plein en weg met parkeren op de middenberm

De Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwerlaarlei worden vanaf 2024 heraangelegd. Een definitief ontwerpplan is er vooralsnog niet. Vorige week keurde de Deurnse districtsraad wel het concept goed, de eerste versie van de plannen. Eind 2020 gaf een tijdelijke proefopstelling de buurt al een blik op de toekomst. De straat werd tijdelijk heringericht. De rijbanen werden met markeringen omgeleid. En het midden van de Frank Craeybeckxlaan kreeg een rudimentaire pleinfunctie, die doorliep tot aan het Atheneum.

Aan dat idee wordt niet geraakt. In de toekomst zal de Frank Craeybeckxlaan een plein krijgen dat aansluit op het voetpad aan de kant van het Atheneum van Deurne, waar ook evenementen kunnen doorgaan en terrassen geplaatst kunnen worden. De rijbaan, met twee rijrichtingen, wordt verlegd, richting de kant van supermarktketen Lidl. En aan weerskanten wordt een fietspad aangelegd. “Fietspaden, dat was de meest gestelde vraag vanuit de buurt, net zoals de aanleg van het plein”, zegt schepen van Publieke Ruimte Freddy Lorent (Open Vld).

De tijdelijke proefopstelling eind 2020 gaf al een eerste indruk van het plein op de Frank Craeybeckxlaan. ©  Dirk Kerstens

Parkeerplaatsen

Het aantal parkeerplaatsen op de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei zou, volgens het huidige concept, verminderen van 314 plaatsen nu naar 179 na de heraanleg. De verloren plaatsen zouden worden opgevangen in de buurt. De stad is in onderhandeling met Woonhaven om te bekijken of er parkeerplaatsen in de ondergrondse parking van de sociale woonwijk Expo in de Pieter de Ridderstraat verhuurd kunnen worden als buurtparking.

In het andere nieuwbouwproject van Woonhaven in de Jan Brockhovenstraat gaat de stad mee investeren in extra buurtparkeerplaatsen. En ook Lidl gaat een nieuwe winkel met een grotere parking bouwen. Ook daar is de stad in gesprek om extra bijkomende parkeerplaatsen voor de buurt te voorzien. “We zetten hier heel duidelijk de veiligheid van de zwakke weggebruiker voorop”, zegt Lorent. “Voor de handelaars voorzien we de nodige laad- en loszones.”

In de Te Couwelaarlei sneuvelen wellicht enkele waardevolle bomen. “Dat is nu eenmaal zo als je straten volledig opnieuw ontwerpt”, zegt de districtsschepen. “Er komen wel vijf nieuwe bomen bij. We geven alle bomen ook de nodige ruimte ondergronds om te groeien.”

Een eerste tekening van hoe de Frank Craeybeckxlaan er gaat uitzien © rr 

“Kans gemist”

Politiek zit lang niet iedereen op dezelfde lijn. En ook bij enkele handelaars is er veel onrust. Zij krijgen steun van Vlaams Belang. “44 procent van het aantal parkeerplaatsen wordt geschrapt”, zegt Vlaams Belang-fractieleider Jan Van Wesembeeck. “Het enige wat ik zie gebeuren, is dat de parkeerproblemen nog groter zullen worden en de parkeerdruk zal verplaatsen naar andere straten. Ik krijg de indruk dat men om de een of andere bizarre reden dit prestigeproject wil doordrukken. Ten koste van de verkeersleefbaarheid van de buurtbewoners.”

Ook Groen heeft bedenkingen bij het huidige concept. “Er zijn nog te veel conflicten tussen verkeersgebruikers, die nauwelijks worden aangepakt”, zegt districtsraadslid Mathijs Post (Groen). “Er zijn te weinig oversteekplaatsen voorzien. Er is geen circulatieplan, en de waardevolle bomen op de Te Couwelaarlei verdwijnen, terwijl het behoud van onze bestaande bomen net prioriteit moet zijn. Stel de pauzeknop in voor dit project en overdenk alles nog eens. Er zijn nu te veel vragen. Het districtscollege heeft hier een kans gemist.”

N-VA, die in de meerderheid zit, is wel positief. “Ik voel me als buurtbewoner wel bevraagd”, zegt districtsraadslid Freya Van Alsenoy (N-VA). “Veilige fietspaden zijn belangrijker dan meer parkeerplaatsen.”

Een eenvoudige tekening van de nieuwe inrichting van de Frank Craeybeckxlaan in het huidige concept. © rr 

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio