De vrijwilligers deelden chocolade uit aan voorbijgangers die de QR-code scanden. © yjs

Welzijnszorg wil iedereen mee op digitale trein: “Digitale ongelijkheid is na corona pijnlijk duidelijk geworden”

Sint-Niklaas -

Op het Hendrik Heymanplein in Sint-Niklaas heeft Welzijnszorg donderdagvoormiddag hun campagne Allemaal Digitaal?! onder de aandacht gebracht. Dat deden ze door chocolade uit delen aan mensen die een QR-code scanden. De code staat symbool voor de vele digitale drempels die mensen in een armoedesituatie ervaren. “We willen de digitale ongelijkheid aankaarten en aanpakken”, klinkt het.

Yannick Joos

Op de donderdagse markt op het Heymanplein in Sint-Niklaas heeft Welzijnszorg in samenwerking met vrijwilligers van armoedeorganisaties Bonangana en Welzijnsschakels De Springplank hun campagne Allemaal Digitaal?! gelanceerd. “Wie onze QR-code scande, kreeg een stuk chocolade”, aldus Annabel Cardoen van Welzijnszorg. “De QR-code staat symbool voor de vele digitale drempels die mensen in een armoedesituatie ervaren. De chocolade dan weer voor sociale rechten, premies, toegang tot dienstverlening en participatie aan de samenleving.”

Coronacrisis

“Zeker na de coronacrisis is de digitale ongelijkheid pijnlijk duidelijk geworden”, gaat Annabel verder. “Onder meer mensen met een laag inkomen en scholingsgraad hebben de boot gemist en daarom moeten we alle zeilen bijzetten om ze alsnog mee aan boord te sleuren. Om de pijnpunten te benoemen, delen we postkaarten uit waarop mensen om hun eigen digitale drempels kunnen aangeven. Op basis daarvan gaan we verder in gesprek met dienstverleners, bedrijven en overheden over digitale uitsluiting en aanpak van die digitale drempels.”

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio