Na vele afgelastingen van WK-events: 2.000 supporters zorgen voor dolle stadionsfeer op ‘Kalmthout Goes Qatar’

Kalmthout -

Kalmthout Goes Qatar bewijst dat supporters het ook dit jaar wel degelijk zien zitten om samen te genieten van de wedstrijden van de Rode Duivels op een groot scherm. In de verwarmde beurstent op het marktplein kwamen woensdagavond ruim tweeduizend fans juichen, zingen en feestvieren. Een enorm succes waar de organisatoren nu op willen voortbouwen. Zij kunnen hun ervaring in dit soort evenementen aanwenden én zijn lokaal heel goed verankerd.

De voorbije dagen regende het berichten over het schrappen van WK-dorpen en matchbelevingen, al dan niet op grote schermen. De organisatoren van die evenementen kozen voor zekerheid en annuleerden hun evenementen vanwege een te geringe belangstelling. Daar waar grote schermen wel volk trokken, sprak men achteraf over een matige sfeer. 

Lees ook: Weinig enthousiasme in Waagnatie: “Ik begrijp niet waarom ik ben gekomen”

Niet zo in Kalmthout. België-Canada trok er meteen ruim tweeduizend supporters. Jong en oud stonden naast elkaar, joelden bij elke Belgische aanval en hielden hun hart vast bij Canadees weerwerk. De penaltystop van Courtois en de enige goal van Batshuayi waren de hoogtepunten, waarbij het bier zelfs in de lucht vloog. Achteraf werd er ook gezongen en gejuicht. De politie was aanwezig in het centrum, maar had geen werk.

Stadionsfeer in de reuzentent. © rr

Ook de voorbije grote toernooien van de Rode Duivels konden supporters in Kalmthout op een groot scherm volgen. “Dit is wel de eerste keer in de winter, dus het was ook voor ons afwachten”, zegt medeorganisator Gert Pauwels. Volgens hem heeft het succes te maken met het concept. “Voetbal komen kijken is gratis. En naast het voetbal bieden we ook optredens en fuiven aan.”

Vorige zaterdag was er een eerste muzikaal event. “In totaal verkochten we 1.100 tickets. De tent was goed gevuld, maar als ik vergelijk met de match van de Rode Duivels is er toch een groot verschil. Nu schat ik dat er zeker 2.000 supporters zijn komen kijken. Vooraan stonden stoelen voor de kinderen, maar ik zag daar ook zeventigers zitten.”

Plaatselijke verankering

Ook voor dit voetbalevenement werken de organisatoren nauw samen met lokale (jeugd)verenigingen. Gert Pauwels: “Zo kunnen we rekenen op medewerkers van drie voetbalploegen: Kalmthout SK, KFC Nieuwmoer en K Achterbroek VV. Ook Chiro en Scouts Heuvels zijn vaste partners. Onze sponsors zijn hoofdzakelijk lokaal. Het is de mond-tot-mondreclame die in ons voordeel speelt.”

Gert Pauwels weet ook dat gewoon een groot scherm zetten op zich niet voldoende is om supporters aan te trekken. “Daarom ook de feest- en muziekomkadering. Nu zondag, als voorbode op de match tegen Marokko, organiseren we vanaf 9u een voetbalinitiatie voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Het is Kalmthout SK dat daarvoor zorgt. Om 14u zit de tent dan hopelijk weer vol met supporters.”

Op zaterdag 3 december in de namiddag komen Discobar Maxi Pret en Camille (10 euro) en ‘s avonds DJ Wafels en Discobaar A Moeder (12 euro).

(Erik Vandewalle)

Info en tickets: kalmthout-goes.eventsquare.store

MEER OVER WK voetbal 2022

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio