Nina Maat van het tijdelijke museum circulaire kunst MUC kon rekenen op steun van het stadsmarketingfonds.  © Fred Debrock

Antwerpen halveert budget stadsmarketing en snijdt in beleid tewerkstelling

Antwerpen -

Antwerpen knipt stevig in de budgetten van stadsmarketing en communicatie. Het gaat om een half miljoen euro. Zo wordt het stadsmarketingsfonds gehalveerd met 180.000 euro per jaar. Ook in het werkgelegenheidsbeleid wordt de schaar gezet.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Besparingen stad Antwerpen: heraanleg omgeving Loodswezen uitgesteld naar 2026

Antwerps schepen Erica Caluwaerts (Open Vld) heeft een ruim bevoegdhedenpakket: openbaar domein, marketing en communicatie, werk, economie, industrie, innovatie en digitalisering. De heraanleg en onderhoud van enkele straten worden uitgesteld naar een later tijdstip. Op haar raadscommissie gaf ze een overzicht van al haar besparingen.

In de algemene communicatie van de stad Antwerpen wordt stevig bespaard. Het gaat hier om de stadsbrede communicatie en niet over de communicatiebudgetten per bevoegdheid van de collegeleden. De grootste besparingen zijn in het centraal communicatiebudget (-125.000 euro per jaar), het stadsmarketingfonds (- 180.000 euro per jaar) en de stadsreportages bij de regionale televisiezender ATV (-150.000 euro per jaar). Het eerste pop-up museum MUCE over de circulaire economie werd onder meer gesteund door het stadsmarketingsfonds.

Schepen Erica Caluwaerts. © Nattida-Jayne Kanyachalao

“Voor het stadsmarketingfonds kijken we naar een nieuw reglement waar bijvoorbeeld dubbele betoelaging niet meer kan”, zegt Caluwaerts. “Ook de criteria worden iets strenger om zo echt de beste projecten te ondersteunen.”

Jobs

Met de Oosterweelwerken wil de stad Antwerpen per jaar 150 werkzoekenden toeleiden naar een job op deze werf. Er was een budget van 660.000 euro in de begroting, maar daar gaat met deze besparingsronde 220.000 euro af. De schepen verantwoordt de besparing omdat de samenwerking met de VDAB goede resultaten opleveren en de doelstellingen ruimschoots worden behaald.

Groen-gemeenteraadslid Imade Annouri vindt dit een merkwaardige redenering vooral de grote uitdagingen rond werkgelegenheid in Antwerpen. “Als iets goed werkt, moet je er juist meer op inzetten in plaats van geld weg te halen”, zegt Annouri.

Volgens Caluwaerts heeft het ook te maken met de vertragingen op de werven van Oosterweel door de PFOS/PFAS-vervuiling waardoor de nood aan werkkrachten naar achter schuift.

 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Erica Caluwaerts