“Ik zie mijn schilderijen als een logische stap binnen mijn oeuvre”, zegt illustrator Anton Van Hertbruggen, die straks op Grafixx exposeert. ©  Victoriano Moreno

Illustrator Anton Van Hertbruggen (32) toont schilderijen met Antwerpse twist op Grafixx: “Apen kijken je recht aan”

Antwerpen -

Het eerste prentenboek dat Anton Van Hertbruggen nog tijdens zijn studies illustreerde viel internationaal in de prijzen. Toch ruilde de veelgevraagde illustrator vijf jaar geleden de computermuis voor het penseel. Met glimpen van het Centraal Station en de Zoo hinten de schilderijen die Anton straks op Grafixx toont, naar zijn Antwerpse habitat.

Ilse Dewever

Al voor de tiende keer ontmoeten jong talent en gevestigde waarden uit de internationale strip- en illustratiewereld elkaar en hun publiek op het festival Grafixx in De Studio. Van 25 tot 27 november kan je er snuisteren op een boekenmarkt met publicaties in eigen beheer, workshops en lezingen bijwonen, of tentoonstellingen bekijken. Een van de exposanten is Anton Van Hertbruggen. Dat de Antwerpenaar nu uitpakt met vijf monumentale schilderijen en een aantal kleinere werken, is opvallend: de schilder begon zijn loopbaan als illustrator. “Tekenen zat er al van kleinsaf in”, vertelt Anton. “Als kleine jongen zat ik op de tekenacademie in Brasschaat, waarna ik tijdens de humaniora vrije beeldende kunsten volgde aan Sint-Lukas in Antwerpen. Voor mijn hogere studies ben ik er overgestapt naar de afdeling illustratie. Daar dacht ik mijn figuratief ei beter kwijt te kunnen.”

Nog tijdens zijn schooltijd gooide Anton hoge ogen binnen het artistieke veld. “Al in het tweede jaar toonde De Eenhoorn interesse in mijn werk. Uiteindelijk zou de uitgeverij mijn afstudeerproject uitgeven, Het hondje dat Nino niet had op tekst van de Nederlandse auteur Edward van de Vendel. Het prentenboek won in 2014 de Boekenpauw, en in de jaren erna nog tal van internationale prijzen. Uiteindelijk werd het boek in veertien talen vertaald.”

Het hondje dat Nino niet had met illustraties van Anton Van Hertbruggen. ©  RR

Met opdrachtgevers als Klara, The New York Times of The New Yorker nam Anton als jonge illustrator meteen een vliegende start. “Dat was leuk, maar tegelijk bekroop me het gevoel dat er van alles van mij werd verwacht. Na enkele jaren digitaal te werken als illustrator, kreeg ik zin om te schilderen. Ik wilde grotere werken maken met verf, en dat binnen een welomlijnd formaat. En dus ben ik vijf jaar geleden geleidelijk gestopt met opdrachtwerk. Dat niemand nu nog zijn zeg had over mijn werk, was wel wennen. Het heeft lang geduurd eer ik er zelf enigszins tevreden over was. Of mijn schilderijen qua thematiek verschillen van mijn illustraties? Nee, ik zie ze als een logische stap binnen mijn oeuvre. Mijn artistiek werk is een plek waarbinnen ik alles kwijt kan. Elk schilderij is een weergave van mijn universum.”

Zoomuur

De schilderijen die Anton op Grafixx toont zitten vol knipogen naar zijn dagelijks leven. Op een van de doeken doemt de koepel van het Centraal Station op in de verte, op een andere de muur van de Zoo. “We wonen vlak bij de dierentuin, en onderweg naar mijn werk fiets ik ook langs het stadspark. Op wandel in het Rivierenhof fotografeer ik soms de stronk van een boom. Al die indrukken vinden dan later hun neerslag op doek.”

Zoo wall van Anton Van Hertbruggen. ©  RR

Een centraal thema heeft de reeks schilderijen van Anton niet, al keren er wel elementen terug. Zo staan op enkele werken apen afgebeeld, die recht in de lens kijken. “Een referentie naar dierentuinen, al zitten de dieren in mijn werk dan niet opgesloten. Als je voorbij de achterkant van de Zoo in de Ommeganckstraat rijdt, is het een absurd idee dat er achter die lange en hoge muur dieren in kooien zitten. Een andere inspiratiebron was een dvd van een optreden van de band Flaming Lips in de zoo van Oklahoma. Tussen de concertfragmenten zitten ook beelden gemonteerd van dieren die de toeschouwer recht aankijken.”

Voor Grafixx verlaten Antons schilderijen voor het eerst zijn atelier. Spannend? “Ja, eindelijk kan ik mijn werk weer met de wereld delen. Het is nu aan de toeschouwers om er hun eigen verhaal bij te maken. En daarna wil ik gewoon weer verder schilderen”, besluit Anton.

Grafixx met onder andere werk van Ward Zwart, Tom Schamp en Olivier Schrauwen, van 25 tot 27/11, De Studio, Antwerpen. www.destudio.com

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Jong in Antwerpen