Schepen van Lokale Economie Koen Claessens en Tinne Ooms van Voeding Hodonk, twee trekkers van de campagne ‘Liever Lokaal’, tonen trots het nieuwe Retiese magazine. © RR

Waarom het vooral voor jezelf voordelig is om in eigen dorp pint te drinken, naar slager te gaan of broek te kopen?

RETIE -

In een klein dorp in Wales is het al bewezen: door je inkopen meer lokaal te doen en niet online of bij de grote ketens, steun je de plaatselijke economie, maar doe je vooral ook een goede zaak voor jezelf. Het Britse succesmodel Totally Locally krijgt officieel een opvolger in Retie. Liever Lokaal, zo heet de campagne hier.

Eddy Meulemans

Met de uitgifte van een glossy magazine van 78 bladzijden is de campagne Liever Lokaal in Retie nu officieel van start gegaan. Met professionele fotografen en copywriters heeft Retie een prachtig ‘boekske’ uitgegeven dat je zo naast Vogue en andere gerenommeerde lifestylebladen kunt leggen. Alleen staan er geen internationale celebrities in, maar wel 36 lokale slagers, kappers, kruideniers en caféhouders, elk met hun verhaal en hun producten, diensten en kwaliteiten. Het exclusieve magazine ligt vanaf nu op tal van plaatsen om in te kijken of te lezen, onder meer bij de deelnemende handelszaken zelf, maar ook in het gemeentehuis, wachtzalen van dokters en tandartsen, cafés, hotels en B&B’s.

Van elk van de 36 deelnemende winkeliers, handelaars en bedrijven kun je in het nieuwe glossy magazine een wervende reportage lezen, waaronder ook over slagerij Geert & Wendy. © RR

5 euro per week

Het idee achter de campagne is geniaal in zijn eenvoud: aan de inwoners wordt niet meer gevraagd dan gewoon elke week voor 5 euro iets te consumeren of te kopen in een winkel of horecazaak onder de kerktoren en zo jezelf, de economie én het verenigingsleven in je dorp levend houden. “Al het geld dat je uitgeeft in een lokale winkel of horecazaak, vermenigvuldigt zich met vijf. Dat heeft de campagne Totally Locally in Wales aangetoond”, zegt schepen van Lokale Economie Koen Claessens (Nieuw Retie).

Een evidente troef van lokale winkels is dat ze dichtbij zijn: je geraakt er met de fiets of zonder veel benzine te verbruiken. Maar bovendien zijn ze volgens Claessens ook essentieel om het dorp kwiek en veerkrachtig te houden. “Zij zorgen voor tewerkstelling, zijn de sponsors van onze verenigingen en brengen leven in het dorp. Winkels zijn ontmoetingsplekken. Vaak organiseren middenstanders braderijen en andere activiteiten die de mensen samenbrengen. In Wales is het bewijs geleverd: met een kleine wekelijkse uitgave bij de bakker of slager om de hoek behoud en creëer je aantrekkelijke winkels, een vitaal dorp en goed ondersteunde verenigingen.”

Nog vijf andere gemeenten

De komende weken en maanden worden nog tal van wervende acties opgezet om de Retienaren te stimuleren om meer lokaal te denken en te besteden. Een van de eerste initiatieven wordt de eindejaarsactie van de Retiese handelaars en winkeliers. Later wordt het project nog verder uitgerold in Balen, Oud-Turnhout en drie andere gemeenten in Vlaams-Brabant. Het economische proefproject geniet steun van de betrokken gemeenten, maar ook van het provinciebestuur en de Europese Unie.

Ook voor de realisatie van het nieuwe ‘exclusief magazine Retie’ konden de deelnemende handelaars, winkeliers en bedrijven rekenen op Europese subsidies. Van elk van de 36 deelnemers kun je in het blad een aanstekelijke reportage lezen: Voeding Hodonk, Ti-Ret, Christels Keuken, Oplaadpnt, Limou Fashion, ‘t Spieke & Barrique, Kempen Kajaks, Anne-Wil, La Nuit, Save my bill, Kempen Boardshop, CreatiVy, De Appelboer, Kapsalon Dijckmans, WEB Kringwinkel, Grego, Woofers, Foodbar Lingo, Stripes, @Cabasse, Brent’s Trend, Dagbladhandel Peter Sas, Slagerij Geert & Wendy, Daems tuin- en hobbycenter, ’t Veldt, Janssens BV, Café Bazar, Puur Local, Groeba, The Field, VDH-Machines, Silhouette, The Baby Cries, PastELS, Kapper Karen en Metamorfose.

Tinne Ooms, uitbaatster van buurtwinkel Voeding Hodonk in het gehucht Hodonk in Retie. © RR

10 geboden en voordelen

In 10 geboden geven de deelnemende Retiese ondernemers aan waarom het voor henzelf én voor iedereen in Retie voordelig is om in je eigen dorp een pint te drinken, naar de slager te gaan of een broek te kopen.

1. Als je bij ons koopt, steun je rechtstreeks de zaakvoerders en medewerkers van de winkel, niet een grote internationale keten.

2. Wij doen onze eigen inkopen zo veel mogelijk lokaal. Door hier te kopen steun je dus ook andere lokale handelaars.

3. Wij zijn uniek. Je vindt ons niet overal, alleen hier.

4. Wij zorgen voor jobs in de buurt.

5. Wij sponsoren lokale verenigingen en evenementen. Uw lokale inkopen zorgen dus voor meer leven in uw woonplaats.

6. Bedankt om bij ons te kopen. Investeer mee in de toekomst van uw buurt.

7. Wij betalen belastingen in België. In tegenstelling tot veel online winkels steunen wij dus onze scholen, diensten en openbaar vervoer.

8. Bij ons ben je een naam, geen nummer! Wij weten wat jij mooi en lekker vindt.

9. Vakmanschap staat bij ons centraal.

10. Wij houden van onze buurt.

“Aan de prijzen van Colruyt kunnen wij niet tippen”, bekent Tinne Ooms (43) van buurtwinkel Voeding Hodonk. “Toch is het alle dagen gezellig druk in onze winkel, vooral met mensen uit de buurt. Waarom ze naar hier komen? Voor de service, denk ik. Of om een babbeltje te slaan met andere klanten. Iedereen kent iedereen hier. Ons assortiment is nog best ruim. Zo is ons aanbod van charcuterie even uitgebreid als bij de slager. In het weekend hebben we ook verse pistolets, taarten, koffiekoeken en gebak van Bakker Jan & Lowie in de Gildenstraat. Alles wat zij in de bakkerij verkopen, is ook bij ons verkrijgbaar.”

Het ‘exclusief magazine Retie’ vind je vanaf in talrijke cafés, winkels en openbare gebouwen in Retie. Of je kunt het online lezen op www.retie.be/magazine-liever-lokaal.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners