© Joris Herregods

Kunstparcours ‘Finis Terrae’ toont onze kwetsbare planeet: meteoriet slaat in naast kathedraal

Antwerpen -

Een onheilspellende meteoriet in de tuin van de kathedraal, een spoor van plastic sandalen in Museum Plantin-Moretus, de apocalyps in de Nottebohmbibliotheek. Samen met tweehonderd andere werken maken ze van het kunstparcours ‘Finis Terrae’ een sterke belevenis. Vijftig bekende en aanstormende kunstenaars gingen aan de slag in galeries, musea, verborgen tuinen of winkeletalages in het stadscentrum.

Frank Heirman,

In 2017 namen galeriehouders Marie-Paule De Vil en Yasmine Geukens samen met de curatoren Eric Rinckhout en Lien Craps het initiatief voor de opgemerkte beeldenroute ‘Ecce home’. Exact vijf jaar later maken ze er een ambitieus vervolg op. Het centraal thema verschoof van de ontredderde mens naar de bedreigde planeet. Met topnamen als Luc Tuymans, Berlinde De Bruyckere en Thierry De Cordier en door samenwerking met musea Plantin-Moretus en Snijders & Rockoxhuis mikt de tentoonstelling op ruime belangstelling.

“Het thema kan moeilijk actueler zijn”, stelt Eric Rinckhout. “De staat van de planeet is problematisch: droogte, overstromingen, bosbranden, pandemieën, oorlog. Kunstenaars kaarten de problematiek scherp aan, maar in hun werk zit niet louter wanhoop. Kunst biedt ook veerkracht. De Latijnse titel ‘Finis Terrae’ of ‘Einde van de aarde’ kreeg daarom de Nederlandse ondertitel ‘Het einde, een begin’ mee.”

‘Somewhere under the sky’ van Marius Ritiu in de tuin van de kathedraal. ©  Joris Herregods

Vijftig artiesten

‘Finis Terrae’ nodigde vijftig artiesten uit. Zij presenteren meer dan 200 werken, die de bezoeker verspreid kan beleven op 13 locaties in de binnenstad. De soms onverwachte plekken maken er een verrassende ontdekkingstocht van, zelfs voor echte stadskenners. Zo zijn er twee verborgen tuinen in het parcours opgenomen.

Landschapsarchitect Ronald Van der Hilst deed er vier jaar over om de verwaarloosde tuin van de Sint-Joriskerk te herschapen in zijn visie van het paradijs. Door zijn ‘Hortus Conclusus’ loopt een tramspoor van 21 meter dat water vervoert. Olijfbomen, een cypres en planten met winterbloesem maken van deze stadstuin een bron van rust en hoop.

‘Hortus conclusus’ van Ronald van der Hilst in de tuin van de Sint-Joriskerk.  © Joris Herregods 

Een andere stadsoase bevindt zich in de schaduw van de kathedraal. In de tuin van de Onze-Lieve-Vrouwekerk bouwde de Antwerps-Roemeense kunstenaar Marius Ritiu samen met twee assistenten aan zijn grootste sculptuur tot nu toe. Negentig koperplaten hertimmerde hij tot een gigantische rotsblok van meer dan zeven meter. De sculptuur symboliseert een geheimzinnige inslaande meteoriet, zoals hij er in het verleden nog creëerde. Tegen de achtergrond van de sierlijke kathedraal levert het onheilspellende kunstwerk een intens beeld op, dat flink gedeeld zal worden op sociale media.

Andere kunstenaars die een opmerkelijk locatie naar hun hand zetten, zijn Gideon Kiefer en Jeffe De Brabandere die de apocalyps in de Nottebohmzaal evoceren en David Claerbout die zijn film ‘Wildfire’ afspeelt in de Sint-Niklaaskapel. Ook niet te missen: de beschilderde werfschuttingen van Frederik Lizen in de Pandstraat, de zelfportretten van Shirley Villavicencio Pizango in de vitrine van designer Gert Voorjans op de Leopoldplaats 11 en het met prikkeldraad afgezoomde vluchtelingenkampje van Sven ‘t Jolle in de hall van Ackermans & Van Haaren In de Begijnenvest 113.

Sculptuur van Jeffe De Brabandere in de Nottebohmzaal.. ©  Joris Herregods

Geukens & De Vil

De hoofdmoot van ‘Finnis Terrae’ werd verspreid over vier locaties, waar coryfeeën te zien zijn naast aanstormend talent. In galerie Geukens & De Vil op de Leopoldplaats 12 en een leeg appartementsgebouw om de hoek in de Mechelsesteenweg 8 hangen schilderijen van Luc Tuymans, Walter Swennen en Jan Vanriet naast textielsculpturen van Sam Druant en Veronika Bezdenejnykh. Het is opvallend hoe jonge vrouwelijke artiesten textiel als kunstmateriaal herontdekken.

In Museum Plantin-Moretus gingen kunstenaars de confrontatie aan met het historische huis en de collectie. Philip Aguirre y Otegui plaatste honderd versleten plastic slippers uit Afrika in de zaal gewijd aan Utopia en Anne-Mie Van Kerckhoven bedacht nieuwe computerprints als glasramen. Gelijkaardige intrigerende interventies zien we in het Snijders & Rockoxhuis, waar Thierry De Cordier en Ben Sledsens hun werk integreerden.

‘Exodus’ van Philip Aguirre y Otegui in Plantin-Moretus. ©  Joris Herregods

Ondanks de meer dan tweehonderd werken komt ‘Finis Terrae’ nergens over als een omgevallen encyclopedie. Het centrale thema en de uitgekiende presentatie maken er een intense kunstroute van die de bezoeker over meerdere dagen kan spreiden. ‘Finis Terrae’ is gratis, met uitzondering van de musea, en loopt door tot 26 februari.

www.finis-terrae-antwerpen.com

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV