FOTO RAES. De dynamiek in Rubens

Antwerpen door de lens van Frank Raes.

Frank Raes

©  Frederik Beyens

Zoals we onlangs van de Antwerpse schepen voor Cultuur konden vernemen, was Pieter Paul Rubens allesbehalve een luie lanterfanter. Hij werkte echt voor zijn centen en had geen nood aan overheidssubsidies, zo leerden we. Dat Rubens in een tijdsbestek leefde waarin geldelijke steun aan kunstenaars vanwege de overheid nog niet als dusdanig bestond, deed even niet ter zake, evenmin als de wetenschap dat P.P. door allerlei opdrachten van kerk, stad en koningshoven onrechtstreeks toch stevig gesubsidieerd werd. Bovendien hield hij, om alle werk gedaan te krijgen, op die manier een kmo’tje met jonge hulpschilders draaiende. Te vergelijken met een chef-kok, een sous-chef en een verzameling stagiaires. Antwerps grootste schilder was ook een gedreven zakenman die uitstekend kon delegeren. Hij zette de grote lijnen uit, hield het overzicht en tekende voor de finishing touch. Ikzelf ben een nog net iets groter bewonderaar van Rembrandt, de onbetwiste meester van de clair-obscur, minder barok maar ook minder begaafd als bedrijfsleider en bijgevolg ook minder welgesteld gestorven dan Rubens. Maar hoe Pieter Paul bijbelse taferelen op vaak enorme doeken neerzette, grenst evenzeer aan het geniale. Je kijkt er nog altijd met open mond naar.

Zoals deze twee toeristen aan het altaar van de kathedraal naar de Hemelvaart van Maria. Net als bij de Kruisafneming 20 meter daarvandaan, spat de energie ervan af. Veel van Rubens’ tijdgenoten begaven zich – ook in opdracht – aan dezelfde thema’s, maar niemand evenaarde nog maar van nabij de dynamiek die hij in zijn schilderijen kon leggen. Ik ben geen geregelde kerkganger – ben niet eens gedoopt – en heb eigenlijk nog maar één dienst in de kathedraal bijgewoond. Die voor de begrafenis van Rik Coppens, een andere grote Antwerpenaar. Even begaafd maar in een ander domein. Door de week loop ik wel eens binnen –voor Antwerpenaars is de toegang gratis – geniet er van de rust, de ruimte en van de kerk als museum. Met één grote blikvanger: P.P. Rubens.

Website www.frankraes.beInstagram @frankraesbrasil