Marianne Verhaert ergert zich aan de voortdurende vertragingen.  © rr

Kamerlid Marianne Verhaert heeft apart voorstel om vertragingen bij Kempense treinen te bekampen: “Liever trein zonder begeleider dan geen trein”

Grobbendonk -

Federaal kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld) uit Grobbendonk ergert zich omdat de problemen bij het spoor de Kempense treinreizigers blijven teisteren. “Door personeelsgebrek werden er begin dit jaar nog heel wat treinen afgeschaft, toch stelde het de NMBS niet in staat om de overige treinen wel op tijd te doen rijden”, foetert Verhaert, die treinen zonder begeleiders ziet als een mogelijk deel van de oplossing.

Marc Peeters

“Het stiptheidscijfer voor de Kempense lijnen, zowel richting Antwerpen als richting Brussel, is bedroevend”, meent Verhaert die cijfers heeft opgevraagd bij de NMBS. “Vooral de P-trein vanuit Brussel springt in het oog en is echt dramatisch. Met een maandelijkse stiptheid die nooit hoger dan 50% uitkomt en met soms maandelijkse stiptheden van amper 20%. Dit wil dat zeggen dat de P-trein slechts éé, keer per week met minder dan vijf minuten vertraging aankomt. Als hij al vertrekt, want de P-trein wordt steeds vaker gewoonweg afgeschaft.”

In de Kamercommissie Mobiliteit kwam Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, onlangs uitleg verschaffen over het functioneren van de NMBS. Volgens haar worden de grootste problemen veroorzaakt door een personeelsgebrek, personen op het spoor en verouderd materieel.

Marianne Verhaert: “Door problemen met de levering van de nieuwe M7-rijtuigen heeft de NMBS slechts 225 rijtuigen ontvangen. Dat is amper de helft van de 445 rijtuigen die beloofd waren tegen eind 2021. En dat weerspiegelt zich ook in de Kempen dat meer en meer een rijdend spoorwegmuseum is.”

Beperkte samenstelling

Treinen krijgen volgens Verhaert ook te vaak een beperkte samenstelling. “Dat wil zeggen minder rijtuigen, minder zitplaatsen en minder comfort voor de passagiers die bijna op de schoot van de buur moeten zitten. Je zou voor minder in de wagen kruipen.” Personeelsproblemen kunnen volgens het kamerlid geen excuus zijn.

“De NMBS is per definitie een bedrijf dat de verbinding maakt tussen alle regio’s in ons land, ook in regio’s waar er absoluut geen sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Met de nodige arbeidsmobiliteit kan er moeilijk maanden een tekort zijn aan personeel”, klaagt Verhaert aan.

Als tweede oplossing ziet ze treinen zonder begeleiders. “Er rijden vandaag de dag treinen rond die in andere landen al jaren in alle veiligheid zonder treinbegeleiding functioneren, zoals de moderne Desiro’s. Ik heb liever een trein zonder treinbegeleider, dan geen trein.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners