De vernieuwde start- en landingsbaan op Antwerp Airport vanuit de lucht gezien. © Sven Daneels 

Nog meer werken op komst op Antwerp Airport: ook vliegtuigparking wordt volledig vernieuwd

Antwerpen -

Veel blinkende gezichten op Antwerp Airport donderdag. Naast de officiële opening van haar gerenoveerde start- en landingsbaan kon de luchthaven uitpakken met een nieuwe verbinding met Londen City. De komende jaren staan nog meer grote infrastructuurwerken op de agenda.

StV

“Onze luchthaven heeft al meer dan 25 jaar een snelle verbinding van en naar het Verenigd Koninkrijk. Deze nieuwe lijn met de Britse hoofdstad, voor zowel toeristen als zakenreizigers, was een prioriteit.” CEO Eric Dumas van Antwerp Airport mocht donderdag trots aankondigen dat vanaf 16 januari 2023 Luxair vier keer per week tussen Antwerpen en London City Airport zal vliegen, vanaf maart zelfs vijf keer. Een vlucht met de Luxemburgse maatschappij duurt een uur en voor een retour in januari betaal je nu 150 tot 400 euro.

Het is in dik vier jaar tijd al de vierde speler die de vlucht naar Londen waagt. Air Antwerp werd genekt door de coronacrisis, Flybe zette de verbinding naar de wat verderaf gelegen luchthaven Southend zelf stop in 2019 wegens een te lage bezettingsgraad en in 2018 moest VLM Airlines de boeken neerleggen. Maar het vertrouwen dat Luxair een bestendig succes wordt, is er. “De bezetting bij Air Antwerp was al oké en we voelen nu ook veel steun vanuit Londen zelf”, zegt commercieel directeur Ann Vanpraet van Antwerp Airport.

Luxair is geen kleine garnaal. De nationale luchtvaartmaatschappij van Luxemburg bestaat al sinds 1961, heeft naast acht grote Boeings ook elf kleinere passagiersvliegtuigen in haar vloot en stelt meer dan drieduizend mensen te werk. Dat biedt in de toekomst mogelijk extra perspectieven voor de luchthaven in Deurne.

LEES OOK: Antwerp Airport trekt kaart van nieuwe bestemmingen: drie lijndiensten voor wintersporters terwijl Tui naar Turkije en Griekenland kijkt

Antwerp Airport blijft ook stevig investeren in zijn infrastructuur. De 1,5 kilometer lange startbaan is volledig vernieuwd en kan er weer tegen voor twintig jaar. In combinatie met andere werken zoals een bufferbekken dat regen afvoert naar het Boekenbergpark, gescheiden riolering en energiezuinigere verlichting goed voor een prijskaartje van 9,5 miljoen euro.

De vernieuwde startbaan, goed voor bijna 27.000 ton asfalt. © rr

De klacht die actiegroep Vliegerplein had aangespannen tegen deze “illegale werken”, is zonder gevolg gebleven, zo bevestigt het Vlaamse departement Omgeving. Na plaatscontroles heeft de inspectie geoordeeld dat er geen bijkomende vergunning nodig was en is ze Antwerp Airport daarin gevolgd.

Intussen bereidt de LOM, het Vlaamse overheidsorgaan dat de infrastructuur van de luchthaven beheert, een volgende stap voor. “Binnenkort sturen we een bestek uit voor de renovatie van de vliegtuigparking”, zegt LOM-voorzitter Bruno De Saegher. Ook hier gaat het onder meer om de vervanging van het versleten en stilaan onveilige asfalt. “Deze werken zullen een tweetal jaar duren en in verschillende fases worden uitgevoerd. De luchthaven kan al die tijd gewoon openblijven.” De streefdatum voor de start is eind 2023. Het prijskaartje zou rond de 14 miljoen euro liggen.

Daarnaast is Antwerp Airport volop bezig met de voorbereiding van zijn aanvraag voor een nieuwe omgevingsvergunning. De huidige loopt af in juni 2024. Ook tegen deze aanvraag voert Vliegerplein actief verzet.

In de eerste acht maanden van dit jaar telde de luchthaven 191.025 passagiers. Ze komt daarmee in de buurt van de cijfers van het precoronajaar 2019.

Een opstijgende jet in Antwerpen. © rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER