Zelfs al wil Kennis diplomatisch zijn, blijft zijn kritiek op De Lijn scherp. © Joris Herregods

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA): “De Lijn laat steken vallen en het ergert mij”

Antwerpen -

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) beloofde diplomatisch te zijn over het verdwijnen van de keerlus Eksterlaar en de verlaging van de tramfrequentie. Of dit is gelukt, is maar de vraag. “De Lijn laat steken vallen, de beslissing rond de keerlus is onaanvaardbaar”, zegt Kennis.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Keerlus Eksterlaar in november buiten dienst, Groen reageert furieus: “Dit ruikt naar schuldig verzuim”

Raadsleden Imade Annouri (Groen) en Sam Van Rooy (Vlaams Belang) wensten op de raadscommissie de mening te weten van schepen Kennis over het verdwijnen van de keerlus Eksterlaar op 7 november en over de verlaging van de frequentie van enkele tramlijnen.

“Ik poog diplomatisch te blijven”, zegt de schepen. “De Lijn bracht mij op 23 september op de hoogte dat dit zou gebeuren. De datum was mij niet verteld. Het zit mij tot hier. (Hij houdt zijn hand boven zijn hoofd, red.) Als we in Antwerpen echt de modal shift willen realiseren, dan zijn De Lijn en de NMBS belangrijke partners. Beiden laten steken vallen. Ik heb op de ontmoeting met De Lijn duidelijk gezegd niet tevreden te zijn over de beslissing, niet akkoord te gaan en dat ik het onaanvaardbaar vind. Heeft dit iets veranderd? Spijtig genoeg niet en ook dat ergert mij.”

Herverdeling

Met de immense werken aan Oosterweel is goed openbaar vervoer belangrijk. Kennis stelt vast dat er dan ook een tandje moet worden bijgestoken. “Het gaat niet alleen om meer geld voor De Lijn”, zegt Kennis. “Misschien moet het geld dat nu naar de openbare vervoermaatschappij gaat beter worden herverdeeld. Ik denk dan naar de plek in Vlaanderen waar het meest wordt verdiend, ook door De Lijn, en waar de nood en de vraag naar openbaar vervoer het grootst is. Dat is in beide gevallen Antwerpen.”

LEES OOK. De Lijn verlaagt frequentie Antwerpse trams door gebrek aan chauffeurs

Annouri wou weten wanneer de schepen dan juist wist dat de keerlus op 7 november zou verdwijnen, want de buurtbewoners zelf wisten van niets. Als de schepen het eerder wist, had die dan niet moeten communiceren met de buurt? “Ik heb het via de pers moeten vernemen. Zelfs als ik het eerder wist, is het niet mijn rol om de buurt te informeren. Het is toch niet aan mij om de shit van De Lijn te communiceren. De Lijn moet zelf eens leren van verantwoordelijkheid op te nemen en de mensen informeren”, besluit de schepen weinig diplomatisch.

Dupe

Van Rooy wijst de schepen erop dat zijn partij al jaren aan de macht is in Vlaanderen. “Alleen staan de reizigers nu nog meer in de kou”, zegt de Vlaams Belang-fractieleider.

Annouri ziet eerder een ander probleem. “De band tussen Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) en u is duidelijk niet goed. De Antwerpenaar is daar de dupe van. En als ik in het Vlaams parlement een pleidooi hou voor een beter openbaar vervoer door De Lijn, dan sta ik meestal geïsoleerd. Het zou mooi zijn, moesten de N-VA-parlementsleden uw standpunt ook verdedigen in het parlement”, zegt Annouri.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen