De leerlingen van de lagere school legden knopen in een witte lakenslinger in hun strijd tegen armoede. © Elke Lamens

Leerlingen Sint-Michielsschool knopen strijd met armoede aan: “Dichterbij huis dan je denkt”

Brecht -

De leerlingen van de vrije basisschool Sint-Michiel stonden deze voormiddag stil bij armoede. Op deze Dag van de Armoede knoopt de school alvast een wit laken aan de poort en de leerlingen maakten zelf ook een witte klasslinger. Zo knopen ze mee de strijd aan tegen armoede.

“De dag startte vandaag al met een spel rond oneerlijkheid en een presentatie over de impact van armoede in het dagelijkse leven van sommige kinderen”, legt zorgjuf Inge Geys uit. “Daarna volgde een klasgesprek. Soms werden het diepgaande gesprekken waarbij een leerling eigen ervaringen hierover deelde met de medeleerlingen. Zo beseffen ze dat armoede dichter bij huis is dan ze denken.”

Een wit laken geknoopt voor de schoolpoort op Dag van de Armoede. © Elke Lamens

De leerlingen kregen ook de opdracht om na te denken hoe ze zelf kunnen helpen. Dat antwoord gaven ze vanmiddag op de speelplaats en luidde: samen delen, samen spelen, niemand uitsluiten, elkaar steunen en helpen. “Hier krijg ik het warm van vanbinnen”, bekende de zorgjuf.

De leerlingen toonden aan zorgjuf Inge Geys en de andere leerlingen hun klasleuze. © Elke Lamens

Jaarthema

Daarop zongen de leerlingen mee het armoedelied ‘Armoe moet de wereld uit’ en toonden hun witte klasslingers. Die worden later in de klas aan het raam gehangen. “Zo zien ook voorbijgangers hoe we er op school mee omgaan.”

De leerlingen toonden aan zorgjuf Inge Geys en de andere leerlingen hun klasleuze. © Elke Lamens

Niet alleen vandaag, maar ook de rest van het jaar gaat er aandacht naar armoede. “Tijdens de adventsperiode komen de figuren Robbie en Lena telkens terug. Dit jaar tonen ze hun armoede thuis. In het tweede trimester bezoeken we met de leerlingen ook welzijnsshakel De Kar die hier aan de overkant van de straat een nieuwe huisvesting opent.”

 (ella)

De leerlingen toonden aan zorgjuf Inge Geys en de andere leerlingen hun klasleuze. © Elke Lamens

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners