Jongeren op zoek naar het ultieme stuk. © Joris Herregods

Kringwinkel Antwerpen en Vrints-Kolsteren lanceren geüpcyclede kledinglijn: “Meer jongeren naar Kringwinkel lokken”

Antwerpen -

Kringwinkel Antwerpen lanceert Re-Arrange, een stijlvolle kledingcollectie die ontworpen werd met het Antwerpse ontwerpbureau Vrints-Kolsteren. De lijn omvat tweehonderd tweedehandsitems, gezeefdrukt met unieke designs van de ontwerpers. De launch lokte heel wat jongeren naar de Lange Koepoortstraat, exact waar Kringwinkel op hoopte.

Laurens Van Aert

In de nieuwe Kringwinkel in de Lange Koepoortstraat konden mensen die mode en duurzaamheid in één adem noemen een item uit de eerste samenwerking tussen Kringwinkel en ontwerpbureau Vrints-Kolsteren op de kop tikken.

Prints op de rug. © Joris Herregods

De mensen van Kringwinkel selecteerden tweehonderd tweedehandsstukken. Daarna was het aan Naomi Kolsteren en Vincent Vrints. Zij haalden de inspiratie voor de ontwerpen uit hun publicatie Kado, de neerslag van een onderzoek dat ze leveren naar ikebana, een Japanse kunstvorm van bloemschikken. Het vormde de basis van Re-Arrange, de collectie waarin het herschikken van bloemen en het hergebruiken van kledingstukken elkaar vinden.

Democratische prijzen

Voor de collectie herschikte het duo bloemen uit de publicatie over de geselecteerde stukken. “Alle items hebben een unieke zeefdruk. Het is fijn om te zien hoe onze ontwerpen hergebruikt worden en tot leven komen in de collectie.”

Naomi en Vincent. © Joris Herregods

“Dergelijke speciale prints zijn tegenwoordig haast onbetaalbaar. Het is fijn dat jongeren hier voor een democratische prijs (28 tot 60 euro) iets naar hun smaak kunnen vinden”, vertelt Vrints. Naast de prijzen legt Kolsteren nog een ander pijnpunt bloot van de huidige modewereld. “Het is niet altijd evident om in deze sector te werken. Er wordt zo veel verspild”, meent Naomi Kolsteren. “Maar duurzaamheid is belangrijk voor ons”, pikt Vincent Vrints in. “We dragen zelf veel tweedehands en vonden het dan ook logisch om onze schouders mee onder dit project te zetten.”

Sfeerbeeld van de launch. © Joris Herregods

De samenwerking zorgde overduidelijk voor een buzz onder mode- en milieubewuste jongeren. De stukken vlogen in ijltempo over de toonbank, en op het einde van de avond bleef er nog maar weinig over. “Het is fijn om te zien dat het zo’n succes is. We willen meer jongeren naar de Kringwinkel lokken, en daar lijken we nu alvast in te slagen”, glundert Louise Vrints van Kringwinkel.

En zo lijkt de toon gezet voor een bloeiend samenwerkingsverband tussen beide partijen. Het ontwerpersduo ziet dat alvast helemaal zitten, en lichtte zelfs al een klein tipje van de sluier op over een volgende collab. “De insteek zal hetzelfde zijn, de uitwerking anders. We take it to another level. Ons huis staat vol tweedehandsmeubels. Daar zit iets in”, klinkt het mysterieus.

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio