Fietsen aan tramsporen gebeurt niet zonder risico’s. © Dirk Kerstens

De Lijn werkt aan fietsveilige tramsporen

Antwerpen, Gent -

Het opvullen van de groeven in de tramsporen en het ruwer maken van de spoorwissels kunnen het aantal fietsongevallen op tramsporen verminderen. De Lijn voert enkele experimenten uit. Als die positief worden geëvalueerd zouden ze in Antwerpen worden uitgevoerd.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Schepen Els van Doesburg breekt elleboog na valpartij met fiets

Antwerpen wil niet alleen een fietsstad zijn, maar is ook een tramstad. Probleem is dat veel potentiële fietsers zich laten afschrikken door de tramsporen. Dat ervaarde Antwerps schepen Els van Doesburg (N-VA) enkele weken terug nog. Zij brak haar elleboog door een valpartij omdat ze met haar fiets in de tramsporen terecht kwam in Kipdorp.

Ongevallencijfers met fietsers door tramsporen zijn er niet voor Antwerpen. In Gent was er een project waarbij vier spoeddiensten bijhielden hoe een fietser was gevallen. Vijfhonderd fietsers per jaar belandden op de spoeddienst door een valpartij met de fiets aan tramsporen. De letsels zijn vooral gekneusde ribben, hoofdwonden of gebroken ellebogen.

“Het aantal ongevallen met tramsporen in Antwerpen zal mogelijk even hoog liggen”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. “Het verschil met Gent is wel dat in Antwerpen meer trams in een eigen bedding rijden.” De Lijn-woordvoerder Frederik Wittock. “In Antwerpen rijden veel trams op brede lanen, terwijl in Gent de tram met het andere verkeer door de middeleeuwse straten rijdt.”

Rubber

De Lijn experimenteert nu samen met de Fietsersbond rond het opvullen met rubber van de tramsporen. Dat is een moeilijke zoektocht. “Zo mag de opvulling niet ‘indrukbaar’ zijn voor fietsbanden, maar wel voor trams, en moet de opvulling duurzaam zijn, weerbestendig en eenvoudig te verwijderen”, zegt Wittock.

Ook het metaal verhoogt bij nat weer het risico op uitglijden. Een oplossing zou zijn om tramwissels ruwer te maken. “We kijken ook naar mogelijke oplossingen in het buitenland”, zegt Wittock. “We hanteren geen vaste timing rond de invoering van al deze ingrepen. We wachten de resultaten af van de experimenten.”

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio