Mama (en advocate) stampt hip lingeriemerk uit de grond voor eigen tienerdochters: “Modevrouw Inge Onsea moedigde me aan om verder te doen”

Kapellen -

Vicky Buelens (47) wil met een crowdlening voldoende geld bijeenbrengen om haar lingeriemerk Strawberry Secrets te doen doorgroeien in onder meer de Verenigde Staten. Nu al is de lingerie voor meisjes en jonge vrouwen te koop in 50 zaken in België. Ook in Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en Spanje zijn er verkooppunten.

Vicky Buelens is advocate, geen ontwerpster. Een modeopleiding? Vergeet het maar. Maar Vicky is wel mama van twee opgroeiende dochters Alex (16) en Renée (13). Mocht ze twee zonen hebben gehad, was er van Strawberry Secrets waarschijnlijk geen sprake geweest. 

“Drie jaar geleden ging ik met mijn oudste dochter op zoek naar haar eerste behaatje. Voor een meisje is dat een belangrijk moment. Waar we ook zochten, we vonden niets dat haar aanstond. Ofwel te kinderachtig, ofwel te sexy. Dan maar een zoektocht gestart op internet. Ook dat viel tegen. Uiteindelijk vonden we een onlineshop in de VS en daar vond Alex iets dat haar aanstond. Toen het pakje arriveerde, bleek het resultaat helaas erg teleurstellend en ook heel duur.”

Vicky ging zelf aan de slag met een naaimachine. © koen fasseur

Naaimachine

Na hun mislukte zoektocht stelden Vicky en haar dochter(s) vast dat er op de lingeriemarkt zo goed als niets te vinden was voor meisjes en jonge vrouwen. “Daar moest iets aan gedaan worden”, vond Vicky en dus kocht ze een naaimachine. “Ik wist niet waaraan ik begon, want in het secundair had ik vijf van de zes jaren een onvoldoende voor handwerk. Maar blijkbaar heb ik het toch in mij, want ik begon met het maken van beha’s voor mijn dochters. Vallen, opstaan en volhouden! Mijn dochters fungeerden als pasmodellen. Pas na het 93ste prototype vonden ze dat ik de ideale bh had gemaakt.” Intussen vroeg en kreeg ze feedback van onder meer Inge Onsea, creatief directeur van modemerk Essential Antwerp. “Zij moedigde me aan om verder te doen.”

Not childish, not sexy

Vicky trok vervolgens met haar dochter naar een vakbeurs in Parijs. Ze deden er kennis op, kochten materiaal en begonnen met een webshop. “Bij wijze van promotie kwam er ook een fotoshoot met mijn dochters en hun vriendinnen. Meisjes op die leeftijd durven wel eens met hun schouders vooruitlopen. Wanneer ze onze behaatjes aanhadden, kwamen die schouders opnieuw recht. Het gaf hen meer zelfvertrouwen, een echte boost, en dat is essentieel aan de lingerie die we voor hen op de markt brengen.”

Ondertussen is er ook internationale belangstelling voor Vicky’s creaties. © koen fasseur

De webshop begon goed te draaien en er kwamen ook fysieke verkooppunten in binnen- en buitenland. “Op een gegeven moment stelden we vast dat we op onze website heel wat Amerikaanse bezoekers kregen. Na onderzoek bleek dat het om een groot lingeriemerk ging. Strawberry Secrets bevindt zich echter nog in een groeifase. Om stappen vooruit te zetten op het vlak van productie en marketing zoeken we financiering. We willen minimaal 50.000 en maximaal 150.000 euro ophalen. Je kan maximaal 5.000 euro investeren en de lening brengt 6,5% op. Op dit moment is onze minimumdoelstelling zo goed als bereikt.”

(Erik Vandewalle)

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio