Lise Theys en Evelien Van Laer verkennen samen met Lewis en Ellis de rustgevende kamer.  © Marc Peeters

Tongelsbos pakt uit met lees- en snoezelruimte: “Rust en ontspanning zijn belangrijk op school”

Tongerlo -

Het BLO Tongelsbos heeft woensdag een gloednieuwe lees- en snoezelruimte in gebruik genomen. Een realisatie waar de directie best wel trots op is omdat zoiets nog niet echt bestond op school. “Tot voor kort hadden we er gewoon de ruimte niet voor”, zegt directeur Chris De Ceulaer. De verschillende klassen zullen regelmatig de lees- en snoezelruimte bezoeken.

Marc Peeters

BLO Tongelsbos biedt buitengewoon lager onderwijs aan voor kinderen met gedrags- en/of emotionele problemen, kinderen met leermoeilijkheden en kinderen met autisme. “We werken dus met een zeer kwetsbare doelgroep die meer dan ooit nood heeft aan onderwijs op maat. Hierbij is een krachtige leeromgeving essentieel om zich te kunnen ontplooien en bovenal zichzelf te kunnen zijn”, klinkt het.

Daarom streeft de directie van Tongelsbos naar een schoolomgeving waar rust en ontspanning centraal staan om de leerlingen zo echt álle mogelijke leerkansen te bieden. “Onze ‘schoolbibliotheek’ bestond tot voor kort uit drie kasten die, eveneens door gebrek aan ruimte, in de refter stonden. Een rustige, fijne plaats om te lezen was er dus niet”, weet de directeur.

Met de hulp van sponsors en met subsidies investeerde de school in duurzame materialen om een plek te creëren waar lezen een plezier wordt. “In een ruimte die voordien als klaslokaal werd gebruikt, hebben we getracht om buiten een beetje naar binnen te brengen”, zegt logopediste Lise Theys. “We hebben een houten vloer bovenop de tegels en hebben ook gezorgd voor kunstgras. Centraal in het lokaal staat een boom. Er is ook een schaap dat je kunt aaien en een poes die geluidjes maakt als ze wordt vertroeteld. Fluitende vogeltjes via een geluidsinstallatie maken het geheel af.”

Centraal in de ruimte staat een (nep)boom. © Marc Peeters

Serre

Er staat zelfs een soort van serre in het lokaal. “Op die manier bestaat de ruimte uit verschillende plekjes die de kinderen dan kunnen opzoeken. Allemaal in één lokaal, maar toch een beetje apart. Ideaal om te snoezelen.” Dat is een kalmerende activiteit die door het prikkelen van de zintuigen het uiten van emoties en gevoelens bevordert.

Maar het lokaal moet vooral een leesruimte zijn. “De boeken die vroeger in de refter stonden zijn naar hier verhuisd”, weet Theys. “Hoewel, we hebben van de gelegeheid gebruikgemaakt om flink te wieden in het aanbod en boeken die ondertussen gedateerd waren eruit te halen. Het is nu een nieuwe uitdaging om het aanbod weer te verruimen.”

Volgens een vast schema zullen de verschillende leerkrachten van de lees- en snoezelruimte gebruikmaken. “Als we jongeren in een rustige omgeving kunnen overtuigen dat lezen aangenaam is en ook rustgevend kan zijn, gaan die misschien ook buiten het lokaal sneller een boek ter hand nemen. Dan is dit project meer dan geslaagd.”

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio