© ATV

Opmerkelijke beelden: ‘spookmoto’ rijdt zonder bestuurder op Antwerpse Ring richting Nederland

Antwerpen -

Op sociale media circuleren opmerkelijke beelden vanop de Antwerpse Ring. Een bestuurder die richting Nederland reed, filmde hoe een motorfiets zonder bestuurder op de linkerrijstrook bolde. De motorfiets kwam uiteindelijk tot stilstand tegen de middenberm. Aan het incident gaat een ongeval in Borgerhout vooraf: volgens Simon Meeusen van BMW Motoren Meeusen in Wijnegem kon de motor daarna anderhalve kilometer blijven rijden door de snelheid waarmee de bestuurder voor het ongeval reed.

 ©  Dumpert

Aan de opvallende beelden gaat een ongeval in Borgerhout vooraf. Richting Nederland lagen daar enkele buizen op de weg na een eerder incident, waardoor meerdere wagens beschadigd raakten. “Zes wagens moesten getakeld worden”, zegt woordvoerder Jonathan Pfund van de federale politie. Bij dat incident kwam rond 14.15u ook een motorrijder ten val.

“De man werd met verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis”, weet Pfund. De motorfiets van de man bolde echter op eigen kracht nog anderhalve kilometer verder. Het rijtuig botste enkele keren tegen de middenberm en kwam uiteindelijk net voor de afrit Antwerpen-Oost tot stilstand. De wegpolitie liet de motorfiets weghalen, waardoor de hinder voor het verkeer richting Nederland uiteindelijk beperkt bleef. 

Gaskabel

“Een zelfrijdende motor is voorlopig nog niet commercieel verkrijgbaar”, reageert Simon Meeusen van BMW Motoren Meeusen in Wijnegem. “Het zou kunnen dat de cruise control ingeschakeld was, maar die kans is eerder klein. Het is vaak erg druk op de Antwerpse Ring, wat niet ideaal is voor het gebruik van een cruise control. Vermoedelijk is de gaskabel blijven hangen na het ongeval en kon de motor daarom verder rijden.”

 ©  Dumpert

Op sociale media wordt intussen volop gespeculeerd over een mogelijke zelfrijfunctie met hellingshoeksysteem. “Dat bestaat”, bevestigt Meeusen. “Maar dan alleen in functie van ABS en tractiecontrole. Wanneer je met een motor remt in een bocht, komt deze vanzelf recht. Maar dat wil je niet omdat de hellingshoek mee je richting in de bocht bepaalt. Met zo’n hellingshoeksensor remt je motor gedoseerd zodat je in noodgevallen beter de lijn van de bocht kunt blijven volgen. Hetzelfde geldt voor de tractiecontrole. Wanneer het systeem merkt dat je overhelt, zal de motor de gas zodanig doseren dat je achterwiel niet wegschuift”, klinkt het. “Een motor die zichzelf gecontroleerd rechthoudt, bestaat voorlopig dus nog niet. Al wordt er wel aan gewerkt.”

Waarom deze motor dan wel zo lang kon verder rijden? “Dat heeft te maken met de snelheid. Wanneer je bijvoorbeeld een fiets vooruit duwt, blijft die door de snelheid in evenwicht zonder bestuurder. Aangezien deze motor geen snelheid verloor door een vermoedelijk geblokkeerde gaskabel, kon hij gewoon blijven verder rijden”, zegt Meeusen.

MEER OVER Meest gelezen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio