Scholieren die tussen de auto’s en vrachtwagens de Sluizenstraat heelhuids trachten over te steken. Dagelijkse kost op het kruispunt met de Geuzenveldenstraat. © RR

Mama stelt onveilig kruispunt in Schoten aan de kaak: “Honderden scholieren elke dag bedreigd door dolende vrachtwagens”

Schoten -

Zowel de heraanleg van de Sluizenstraat als Hendrik Consciencestraat, langs weerskanten van de vaart, zitten in de laatste rechte lijn. In de wijk Geuzenvelden stellen ze het onveilige kruispunt van de Sluizenstraat met de Geuzenveldenstraat aan de kaak. “Tijdens de werfperiode, maar ook de definitieve toestand beschermt de honderden jonge fietsers die hier dagelijks passeren onvoldoende tegen het zwaar vrachtverkeer”, klinkt het.

Jan Auman

Het leek de voorbije maanden wel of de stratenmakers, die de Sluizenstraat dit voorjaar alvast van nieuwe riolen en een glad wegdek hadden voorzien, in staking waren. Na het bouwverlof keerden ze niet meer terug.

“Bewust”, verklaart schepen van Openbare Werken Wouter Rombouts (N-VA) de aanpak van de gemeente. “Dat had te maken met de heraanleg van de Hendrik Consciencestraat aan de overkant van de straat. De bus en het doorgaand verkeer konden we onmogelijk door de smalle Venstraat sturen. Daarom werd de onafgewerkte Sluizenstraat toch al voorlopig opengesteld voor het doorgaand verkeer. Nu het eerste deel van de Hendrik Consciencestraat klaar en opnieuw in gebruik is, kunnen we de Sluizenstraat afwerken.”

Nog zo’n twee maanden zal het duren alvorens de Sluizenstraat helemaal klaar is. De aannemer legt parkeerplaatsen, voet- en fietspaden aan, inclusief het kruispunt met de Geuzenveldenstraat. Om dat veilig te laten verlopen, heeft de gemeente éénrichtingsverkeer ingevoerd tussen Villerslei en Geuzenveldenstraat. Het doorgaand verkeer zou eigenlijk al ver voor de werf voor de Wijnegembaan en Leo Van Hullebuschstraat moeten kiezen, maar veel chauffeurs doen dat niet en staan dat letterlijk voor paal ter hoogte van de Geuzenveldensteraat.

Twee fietsers twijfelen of ze de Sluizenstraat zullen oversteken. © JAA

“Wachten op dodehoekongeval”

“We merken het in onze normaal rustige woonwijk”, zegt Ingrid Pichal, voorzitter van wijkvereniging Geuzenvelden. “Verraste vrachtwagenchauffeurs draaien dan maar de Geuzenveldenstraat in en gebruiken de met elkaar verbonden Akkerlaan en Beemdenlaan als keerlus.”

Een bezorgde moeder van drie kinderen, die elke dag via het bewuste kruispunt naar school fietsen, maakt zich zorgen over hun veiligheid. “Door de nieuwe Hoogmolenbrug en de werken in de Hendrik Consciencestraat, is het verkeer in de Sluizenstraat aanzienlijk drukker geworden. Het lijkt nu echt wel een industriezone. Toch is er geen duidelijke oversteek voor voetgangers of fietsers voorzien vanuit onze wijk. Aan de kant van de Geuzenveldenstraat ontbreekt zelfs een voetpad, waardoor kinderen met een step tussen de auto’s moeten laveren. Hallucinant”, aldus de mama die liever anoniem wil blijven.

“Dit is het drukste knooppunt voor scholieren die vanuit onze buurt Geuzenvelden, maar ook uit Schotenhof en Koningshof naar de scholen in het centrum rijden. Toch staat er alleen ’s morgens een gemachtigd opzichter. Het lijkt wachten op het eerste dodehoekongeval. Hopelijk moet het niet zover komen.”

Het ontwerp in uitvoering voor het kruispunt Sluizenstraat/Geuzenveldenstraat: gele kleur, doorgetrokken fietspaden en een wachtvak voor tweewielers, maar geen plateau noch verkeerslichten. © Gemeente Schoten

Geen plateau of verkeerslichten

Schepen Wouter Rombouts zegt met zijn collega Iefke Hendrickx (N-VA), bevoegd voor Mobiliteit, te zullen opnemen of er ook in de namiddag een opzichter kan komen. “Misschien moet de politie toezicht houden? Maar de werf is wel duidelijk aangegeven en beveiligd. Vrachtwagens mogen de Geuzenveldenstraat niet inrijden. Als er al geen verbodsbord staat, moet dat er snel komen”, aldus Rombouts.

De schepen gelooft dat de finale toestand van het kruispunt voldoende veilig zal zijn. Er komen nochtans geen verkeerslichten en het wordt evenmin verhoogd. Het kruispunt krijgt wel een opvallende gele kleur die automobilisten moet aanzetten tot vertragen. “Vrachtwagens zouden zo’n plateau kapot rijden. Ook deskundigen raden het ons daar af”, aldus Wouter Rombouts.

“Dankzij een nieuw opritje en verlaagde boordsteen, kunnen fietsers vanuit de Geuzenveldenstraat in de toekomst zonder vervelende slingerbewegingen mee met de rest van de verkeersstroom het kruispunt oprijden en mooi aansluiten op het jaagpad langs de vaart”, vervolgt Rombouts. “In omgekeerde richting komt er bij het jaagpad een wachtvak waar fietsers een rustig moment kunnen uitkiezen om over te steken. Wie zich daarbij onzeker voelt, kan met de fiets aan de hand altijd nog het zebrapad gebruiken om de Sluizenstraat te dwarsen. In de Geuzenveldenstraat voorzien we dichtbij de Sluizenstraat zowel een stuk fietspad als twee fietssuggestiestroken.”

In het eerste deel van Hendrik Consciencestraat beschikken fieters intussen al over een nieuwe boulevard, langs beide kanten van de straat. Deel twee wordt afgewerkt tegen 10 november. © JAA

Trage weg en bruggetje over Sluizenstraat

Maar onder meer Peter Arnauw, leerkracht in het Sint-Michielscollege en gemeenteraadslid voor Groen, vreest dat het onvoldoende zal zijn. “De Sluizenstraat zal in de toekomst meer dan ooit als invalsweg gebruikt en dus drukker worden. Tegelijk gaat het om een belangrijke fietsroute dankzij het fietsbruggetje over de nabije sluis 9. De schoolgaande jeugd gebruikt dit bruggetje massaal en moet dus vervolgens ook over de Sluizenstraat en het gevaarlijke kruispunt.”

Arnauw vindt dat de gemeente dringend moet overleggen met de nieuwe eigenaar van de voormalige schapenweiden, waarvoor eerlang verkavelingsplannen verwacht worden. “Die projectontwikkelaar zou verplicht moeten worden om een trage weg te voorzien tussen het sluisbruggetje en de Kraaienlei, en waarom ook niet meteen een aftakking naar de Kuipersakkerstraat? Die trage weg zou rechtstreeks naar de fietsbrug moeten leiden via een nieuw bruggetje over de Sluizenstraat. Pas dan neem je alle conflicten weg.” 

 © JAA

Ook de oversteek van de Alfons Verdijckstraat ter hoogte van de vaart, hebben fietsers nu een duidelijk gemarkeerd fietspad langs de Hendrik Consciencestraat. © JAA

ook bakfietsen kunnen vlot de bocht nemen in de al deels vernieuwde Hendrik Consciencestraat. © JAA

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio