Voor de Kasteelstraat werden drie opties voorgesteld. © Filip Spoelders

Verschillende scenario’s om knelpunten op fietsostrade in Hove aan te pakken liggen op tafel

Hove -

Hove is één van de gemeenten op de fietsostrade Antwerpen - Mechelen die met de provincie de knelpunten wil wegwerken. Voor vijf moeilijke punten liggen nu meerdere scenario’s op tafel.

Filip Spoelders

De provincie Antwerpen en de gemeente stelden de verschillende scenario’s voor tijdens een infovergadering. Het is nu aan de inwoners en gebruikers om opmerkingen te formuleren.

  • Brug Groenstraat

Op de brug van de Groenstraat hebben de gebruikers van de fietssnelweg geen voorrang terwijl voetgangers en fietsers het fiets- en voetpad moeten delen. Om dit op te lossen, wordt gedacht aan de inrichting van een fietsstraat of de aanleg van een vrijliggend fietspad. In dit geval mag het autoverkeer slechts in één richting over de brug.

  • Hoverheide

In deze doodlopende straat is geen fietsinfrastructuur aanwezig en is het niet duidelijk dat de fietsostrade aanwezig is. Parkeren kan langs beide zijden van de straat. Om de fietsostrade duidelijker in beeld te brengen, wordt gedacht aan de inrichting van een fietsstraat. De wagens zouden aan de west- of de oostzijde van de straat parkeren. Een middenstrook voor de fietser versmalt het straatbeeld terwijl onthardingen mogelijk zijn.

  • Kasteelstraat

In de Kasteelstraat zijn de grootste ingrepen nodig. De zichtbaarheid, de veiligheid en de aanwezigheid van lokaal autoverkeer is er al langer een zorg. Momenteel liggen drie uiteenlopende opties op tafel. Het gaat om de aanleg van een nieuwe fietssnelweg tegen het spoor, de inrichting van een volwaardige bredere fietsstraat op het huidige traject of een fietsostrade grenzend aan de Kasteelstraat. In voorstellen één en drie zou er grond worden gebruikt van waar zich nu de volkstuinen bevinden.

  • Tunnel Vredestraat

De breedte in de fietstunnel, een paaltje en een boom zorgen voor een hinderlijke doortocht. De boom weghalen en het paaltje vervangen door belijning lijken snelle winstgevende ingrepen. Het voetpad in de tunnel zou niet meer als volwaardig worden aanzien bij een optimalisering.

  • Verbindingsstraat

In de Verbindingsstraat stellen zich dezelfde problemen als in Hoverheide. Dit zou aangepakt kunnen worden door een volwaardige fietsstraat in te richten, eventueel met het verbreden van het wegprofiel richting het spoor.

De voorstellen zijn online bekijken en wie opmerkingen heeft kan mailen naar fietsen@provincieantwerpen.be.

De drie scenario’s voor de Kasteelstraat in Hove. © RR

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio