©  AFP

Sergio Pérez wint verraderlijke race in Singapore maar zal zege mogelijk nog verliezen, Max Verstappen pas zevende

Sergio Pérez is als winnaar afgevlagd in de Grote Prijs van Singapore. De Mexicaan reed tijdens een uitdagende race op een nat circuit de hele tijd aan de leiding, maar zal mogelijk nog een straf krijgen omdat hij tijdens een safety car-fase een overtreding beging. Charles Leclerc en Carlos Sainz mochten mee het podium op voor Ferrari, WK-leider Max Verstappen werd na een rommelige GP pas zevende.

Sam Varewyck

Wat voorafging...

Zestien races gedaan, zes te gaan. De Formule 1 trok na afloop van het Europese luik van het seizoen door naar Azië, waar de Grote Prijs van Singapore op het programma stond. Een historische race, want in 2008 werd hier de allereerste Grote Prijs onder kunstlicht gereden.

Max Verstappen kon een nieuw stukje geschiedenis schrijven, want hij kon voor de tweede keer wereldkampioen worden als hij deze race won. Charles Leclerc (Ferrari) moest dan buiten de top acht finishen, Verstappens Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez moest op zijn beurt buiten de top drie finishen en mocht niet het punt voor de snelste ronde pakken. Als Verstappen de race won én ook nog de snelste ronde reed, zou hij de titel pakken als Leclerc buiten de top zeven finishte en Pérez buiten de top drie.

De WK-leider en zijn team maakten het zichzelf op zaterdag alvast knap lastig. Na een blunder van Red Bull kwalificeerde Verstappen zich slechts op de achtste plaats. Charles Leclerc en Sergio Pérez deden wat ze moesten doen en kwalificeerden zich op één en twee, voor Lewis Hamilton (Mercedes) en Carlos Sainz Jr. (Ferrari).

Hoe verliep de start?

De formatieronde had om 14 uur Belgische tijd moeten vertrekken, maar door een zware stortbui werd de volledige startprocedure meer dan een uur uitgesteld. Uiteindelijk zou pas om 15.05 uur de formatieronde beginnen, waarna meteen de start volgde.

Ondanks het natte circuit hielden de piloten het verrassend netjes. Pérez verschalkte Leclerc meteen en greep de leiding, Sainz nam op zijn beurt de derde plek van Hamilton af. Voor Max Verstappen ging het dan weer van kwaad naar erger: de Nederlander kwam vanaf zijn achtste startplaats slecht weg en viel terug naar plaats dertien.

Sebastian Vettel, recordhouder in Singapore met vijf zeges, had dan weer een kanonstart en deed exact het omgekeerde van Verstappen. De ervaren Duitser ging van dertien naar acht.

Hoe kwam de zege tot stand?

Inhalen is op het Marina Bay Street Circuit geen eenvoudige opdracht, zeker niet in natte omstandigheden waarin het DRS-systeem niet gebruikt mag worden. En dus werden er al snel treintjes gevormd. Verstappen schoof wel nog op naar de negende plaats, maar kwam nadien vast te zitten achter Vettel.

De Grote Prijs van Singapore heeft bij elke voorgaande editie minstens één safety car-fase opgeleverd, en die reeks werd ook zondag verdergezet. Na een botsing tussen Guanyu Zhou en Nicholas Latifi werd het hele veld dus samengebracht. De safety car bleek een goede zaak voor Verstappen, die in de ronde na de herstart voorbij Vettel en Pierre Gasly ging en opschoof naar plaats zeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Nadien was het wachten tot de baan genoeg opgedroogd was voor een setje droogweerbanden. Toen de Alpine van Fernando Alonso de geest gaf, ging George Russell als eerste zijn kans. Nog veel te vroeg, zo bleek, al reed Russell (die vanuit de pitstraat gestart was, red.) toch al achteraan. De jonge Mercedes-rijder bleef echter volharden in zijn keuze: hij zou niet terugkeren voor regenbanden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Uiteindelijk zou het ruim tien ronden duren voor een andere rijder dan Russell ook de gok voor droogweerbanden nam. Intussen waren we weer enkele rijders kwijt: Alex Albon gaf op nadat hij rechtdoor de muur in ging, de andere Alpine van Esteban Ocon kwam rokend tot stilstand. Dat ook absolute toppers fouten maken, werd dan weer bewezen door Lewis Hamilton: de zevenvoudig wereldkampioen verremde zich in zijn jacht op Carlos Sainz en schoot rechtdoor de muur in.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Een geluk bij een ongeluk voor Hamilton: net op dat moment bleek de baan eindelijk écht klaar te zijn voor droogweerbanden. Hij kon dus een nieuwe neus komen halen en tegelijkertijd een setje mediumbanden monteren. De concurrentie kwam ook droogweerbanden halen, waarbij de meesten net als Hamilton voor de mediums kozen. Enkel Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo zouden voor de zachte band kiezen.

De race zou middenin deze oversteekfase weer even onderbroken worden door de safety car, deze keer na een crash van Yuki Tsunoda. De jonge Japanner van AlphaTauri was op zijn nieuwe droogweerbanden te enthousiast en gleed in bocht tien hulpeloos rechtdoor, de muur in. Daar zou hij niet meer uitkomen. De volgorde: Pérez, Leclerc, Sainz, Norris, Verstappen, Ricciardo.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Na de herstart liep het meteen verkeerd voor Verstappen. De Nederlander probeerde al na enkele bochten Norris te verschalken, maar raakte daarbij even een nat gedeelte van het circuit aan. Verstappens wielen blokkeerden vervolgens onder het remmen, waardoor ook hij rechtdoor ging. De muur raakte hij niet, maar Verstappen had wel nieuwe banden nodig en viel na een nieuwe pitstop terug naar de laatste plaats.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Helemaal voorin ontstond intussen een spannend duel tussen Pérez en Leclerc. Die laatste zette de Mexicaan stevig onder druk, zeker zodra de stewards het gebruik van DRS toelieten. Leclerc kwam echter nooit dicht genoeg om een echte inhaalpoging te proberen. Leclerc begon na verloop van tijd ook wat kleine foutjes te maken, waardoor Pérez beetje bij beetje wegreed.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Checo maakte in het restant van de race geen fouten meer, waardoor hij na twee uur racen als winnaar werd afgevlagd. Toch is hij nog niet helemaal zeker van zijn zege: Pérez wordt nog onderzocht nadat hij tijdens de laatste safety car-fase een overtreding beging. Er werd vooralsnog niet verduidelijkt wat die overtreding precies inhoudt, maar de Mexicaan ging op een bepaald moment in elk geval heel dichtbij en zelfs bijna naast de safety car rijden. Onduidelijkheid troef dus, maar de stewards bekijken de overtreding verder na de race. Waardoor Pérez dus mogelijk nog een straf zal krijgen en dus ook het risico loopt zijn zege te verliezen.

Charles Leclerc en Carlos Sainz Jr scoorden een dubbel podium voor Ferrari. Het was ook feest bij McLaren (Norris vierde, Ricciardo vijfde) en Aston Martin (Lance Stroll zesde, Vettel achtste). Max Verstappen haalde nog verschillende rijders in, waaronder Vettel in de slotronde, en werd zevende. De laatste punten waren voor Hamilton en Gasly.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

Door de extreme regenval die voor een uitgestelde start zorgde, wreef iedereen zich ongetwijfeld al in de handen. Toch duurde het even voor de Grote Prijs van Singapore écht ontbrandde. Niet dat er voordien geen actie was, maar de spanning kwam er pas echt in toen de rijders aan droogweerbanden begonnen te denken. Dat Lewis Hamilton en Max Verstappen in die verraderlijke omstandigheden beiden in de fout gingen, zegt genoeg over hoe pittig het voor de piloten was. Sergio Pérez en Charles Leclerc zorgden

Wat onthouden we van deze race?

Dat Max Verstappen dan toch te verslaan is. De Nederlander had vijf races op rij gewonnen, maar na een rommelig weekend in Singapore is die reeks dus tot een eind gekomen. Zijn titelfeest moet hij dus ook nog even uitstellen. Volgende week krijgt Verstappen een nieuwe kans in de Grote Prijs van Japan.

Vastgoed

Jobs in de regio