© Sven Van Haezendonck

Colomalaan transformeert van weg voor auto’s tot brede fietsboulevard

Mechelen -

Drie maanden na de afsluiting voor autoverkeer is de Colomalaan in Mechelen getransformeerd tot een brede fietsboulevard. Het nieuwe fietspad is vrijdagnamiddag geopend voor het fietsverkeer en is een cruciale verbinding. Onder andere voor de F1, de fietssnelweg tussen Antwerpen en Brussel.

Sven Van Haezendonck

Centraal in de autoloze Colomalaan ligt er nu een fietspad van vier meter breed. ©  Dirk Vertommen

Met de opening van de tangent begin juli ging de Colomalaan definitief dicht voor auto’s. “De stop op de Colomabrug maakte al een wereld van verschil voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. Met het nieuwe Colomafietspad zetten we een volgende belangrijke stap”, zegt burgemeester Alexander Vandermissen (Vld-Groen-m+).

Daar is hij samen met veel fietsers blij om, want ook zij konden tijdelijk de Colomalaan niet meer gebruiken. De aannemer heeft hard gewerkt om daar snel verandering in te brengen.

Vierhonderd meter lang, vier meter breed

“Nog geen drie maanden na de afsluiting en met een bouwverlof ertussen ligt hier een fantastisch nieuw fietspad. Het is vier meter breed en vierhonderd meter lang. Sinds donderdagavond brandt ook de ledverlichting”, vertelt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.

De nieuwe fietsboulevard is het sluitstuk van de fietssnelweg langs de tangent. “Door de herinrichting is van de oorspronkelijke tienduizend vierkante meter verharding nog maar een derde overgebleven. Wij planten hier ook nog vijftien extra bomen aan. Op termijn, als het station klaar is, leggen wij hier het Colomapark aan”, legt eerste schepen Princen uit.

Fiets- en voetgangersverkeer is voortaan gescheiden. ©  Dirk Vertommen

LEES OOK. Lokale besturen en provincie werken samen aan veiligere fietsostrade: “Combinatie van quick wins en grote infrastructuurwerken”

De Fietsersbond is gematigd tevreden. “De breedte van het fietspad is goed en de afscheiding van het fietspad van voetgangers is goed. Nu nog asfalt”, zegt voorzitter Jorre Vannieuwenhuyze. De opmaak van de plannen voor de fietsinfrastructuur langs de tangent dateert ondertussen van jaren geleden. Toen werd gekozen voor beton, terwijl vandaag de voorkeur gaat naar roodbruin asfalt.

Achterhaald

Ook op de rest van de tangent verkiest de Fietsersbond een duidelijker afscheiding van fietsers en voetgangers. “Het is achterhaald om fietsers en voetgangers te mengen. Zeker als je weet hoe snel speed pedelecs tegenwoordig rijden”, zegt Vannieuwenhuyze.

Aan Sporting Mechelen moet nog dit najaar een nieuwe parking openen voor zo’n zeventig auto’s. De realisatie van het project valt ook goedkoper uit dan oorspronkelijk geraamd, tot minder dan een miljoen euro.

Eerste schepen Patrick Princen en burgemeester Alexander Vandersmissen hebben het nieuwe fietspad ingereden. ©  Dirk Vertommen

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio