Er komt voorlopig geen nieuw tramplan. Alle trams blijven hun vertrouwde traject rijden. © Jan Van der Perre

Nieuw Antwerps net verdwijnt in de koelkast, trams blijven hun vertrouwde traject rijden

Antwerpen -

Het nieuwe tramplan voor Antwerpen komt er voorlopig niet. De Vervoersregioraad Antwerpen (VVR), waarin onder meer 32 gemeenten vertegenwoordigd zijn, heeft dat woensdag beslist. Dat betekent dat er geen tramlijnen worden aangepast of trajecten worden ingekort.

Patrick Van de Perre, Sacha Van Wiele

Er bestaat al langer discussie over de hervorming van het Antwerpse tramnetwerk. Een eerste versie van het plan kreeg vorig jaar al heel wat tegenwind, onder andere vanuit Mortsel. Daar zou tramlijn 7 verdwijnen. Mede daarom werd het plan aangepast.

Maar ook de nieuwe versie werd op forse kritiek onthaald bij een aantal gemeenten en reizigersorganisaties. De VVR besloot in februari van dit jaar om ook deze aangepaste versie niet goed te keuren. Wel werd beslist dat openbaarvervoersbedrijf De Lijn samen met onder meer reizigersorganisatie TreinTramBus het plan opnieuw zou bekijken.

Ook dat heeft dus niet voor een doorbraak gezorgd. De VVR besloot woensdag om voorlopig geen nieuw tramplan op tafel te leggen. Dat betekent voor de reizigers dat er niets verandert aan het Antwerpse tramnet.

Voorgestelde inkortingen van tramlijnen en het veranderen van een aantal trajecten zullen niet worden uitgevoerd. Ook van nieuwe tramlijnen is er op de korte termijn geen sprake. De beslissing van de VVR heeft wel geen gevolgen voor het afwerken van de premetro onder bijvoorbeeld de Kerkstraat en het openen van nieuwe premetrostations zoals onder meer op de Turnhoutsebaan in Borgerhout.

“Verstandige beslissing”

Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB), die vertegenwoordigd was op de VVR, vindt het een verstandige beslissing om het tramplan voor onbepaalde tijd uit te stellen. “De Vervoersregio besliste twee jaar geleden al om een nieuwe regeling rond de trams pas in te voeren als er een reeks randvoorwaarden zijn vervuld. Het gaat dan over goed uitgebouwde haltes waar mensen kunnen overstappen, voldoende trams en personeel, en correcte en betrouwbare reizigersinformatie”, zegt Dirk Wiesé van TTB.

Deze noodzakelijke voorwaarden voor een breed gedragen tramplan zijn momenteel immers nog niet vervuld. “Bovendien heeft het geen zin om nu snel een nieuwe dienstregeling in te voeren. In 2026 worden normaal alle premetrokokers en -haltes in gebruik genomen. Dat zal effect hebben op het tramnet. Het is beter om te wachten en dan een nieuw tramplan op poten te zetten.”

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio