De leerlingen van BimSem kregen de eerste aflevering van de nieuwe reeks in première te zien. © Stijn Van de Sande

Videoreeks ‘F*ck?! My Future!’ van Technopolis gaat in première in BimSem: “Jongeren warm maken voor job in wetenschap of technologie”

Mechelen -

Een groep zesdejaars van BimSem in Mechelen kreeg donderdag in première de eerste aflevering van F*ck?! My Future! te zien. Dat is de nieuwste YouTube-reeks van Technopolis. Via de reeks wil het wetenschappelijk doe-centrum bruggen bouwen tussen jongeren en bedrijven die bezig zijn met wetenschap en technologie.

Stijn Van de Sande

F*ck?! My Future!, zo heet de nieuwe webreeks van Technopolis. Die naam werd niet zomaar gekozen. “Uit onderzoek blijkt namelijk dat heel wat jongeren zich zorgen maken over hun toekomst, bijvoorbeeld op vlak van klimaat en duurzaamheid”, zegt Ester Blockx van Technopolis. “Met deze reeks willen we tonen dat er in België al heel wat bedrijven bezig zijn met de thema’s waar de jongeren van wakker liggen.”

In de eerste vier afleveringen ligt de focus op duurzaamheid. Vloggers Zanne en Emiel gingen langs bij CMB.Tech, Bekaert, VKP Group en Coca Cola om na te gaan hoe deze bedrijven bijvoorbeeld hun CO2-uitstoot verminderen of omgaan met afvalverwerking. “Maar we willen er een langlopende reeks van maken die ook andere thema’s op een wetenschappelijke manier benadert”, aldus Blockx. “We denken daarbij bijvoorbeeld aan communicatie, cybersecurity en de inflatie.”

Moeilijk te bereiken

Met de videoreeks wil Technopolis jongeren enthousiasmeren om voor STEM- en wetenschappelijke studierichtingen te kiezen. “Want de bedrijven smeken om die STEM-profielen”, klinkt het. “Maar ze hebben het enorm lastig om jongeren tussen 14 en 18 jaar te bereiken. Met deze online reeks willen we daarop inspelen en een brug vormen tussen de jongeren en de bedrijven. Want we zijn ervan overtuigd dat je via STEM je stempel kan drukken op de wereld.”

De zesdejaars van de richtingen Sport-wetenschappen en Wetenschappen-wiskunde keken donderdag in première naar de eerste aflevering over een boot op waterstof van CMB.Tech. De eerste reacties waren alvast positief. “Ik vind het belangrijk om hier aandacht aan te kunnen besteden in de les”, zegt fysica-leraar Kristien Wauters. “De leerplannen zijn heel strikt en de leerlingen moeten vooral theorie verwerken. Maar via deze video’s komen ze in contact met de praktische toepassing van de theorie die ze in de les zien.”

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio