Maverick in brandweerland: spuitkanon met twee vliegtuigmotoren als vlammenverslinder

Emblem, Antwerpen -

Een persmoment waarbij er oordopjes uitgedeeld worden aan het publiek en zelfs via Facebook een waarschuwing naar omwonenden voor mogelijke geluidsoverlast wordt verspreid: de demonstratie van de Turbolöscher tijdens een netwerkdag voor de brandweer op Campus Vesta in Emblem bleef niet onopgemerkt. Het gaat om een brandblusmachine waarin twee vliegtuigstraalmotoren zitten.

Kristin Matthyssen

 ©  BFM

Netwerk Brandweer bracht woensdag alle Vlaamse hulpverleningszones samen om hun kennis te delen in Campus Vesta voor het netwerk Vorming, Training en Opleiding (VTO) en het netwerk Operaties. Hoogtepunt was een demonstratie van de Turbolöscher van BASF Antwerpen. Bij pompiers is het een bluskanon dat de harten sneller doet slaan, want de meesten filmden de demonstratie die ruim twintig minuten duurde met hun gsm.

De Turbolöscher werd in 2010 gekocht door BASF Antwerpen. Een miljoeneninvestering. Sinds de ingebruikname van het toestel loopt er een overeenkomst tussen BASF Antwerpen en FOD Binnenlandse Zaken die afgelopen jaar werd vernieuwd tot 2028. Binnenlandse Zaken sponsort jaarlijks een bedrag om de machine te onderhouden zodat ze zeker operationeel blijft. Die overheidssteun maakt het mogelijk om de Turbolöscher over het gehele Belgische grondgebied in te zetten.

Van het Duits toestel bestaan er wereldwijd zeven, allemaal op BASF-sites. De brandweerzones kunnen de Turbolöscher via de Civiele Bescherming vragen. De Civiele Bescherming zorgt voor de waterbevoorrading en voert de nodige kerosine aan, want de megablusser werkt op basis van twee vliegtuigstraalmotoren en vreet dus echt brandstof.

De oordopjes waren geen luxe, want het klonk alsof er een jet ging opstijgen. Er sloegen zelfs af en toe vlammen uit de straalmotoren. Na de demo leek het dan weer alsof er een vliegtuig ging landen. “Voorlopig wordt de Turbolöscher gemiddeld één keer per jaar ingezet”, vertelt directeur Pieter Van Turnhout, algemeen directeur van Campus Vesta. “In 2013 bijvoorbeeld bij de trein- en giframp in Wetteren. In 2018 bewees deze machine haar nut bij de brand in de Antwerp Bulk Terminal. Ik herinner me ook de industriebrand in Wommelgem en een scheepsbrand in Gent.”

De cijfers zijn indrukwekkend. Zo kan het toestel 8.000 liter water per minuut spuiten of vernevelen. Of de Turbolöscher een meerwaarde kan hebben bij bosbranden zoals die op het Groot Schietveld in 2021? “Vooral voor de koeling van objecten, zoals het vrijwaren van een bedreigde woonwijk, door vanop 150 meter een watergordijn op te trekken. Dankzij die straalmotoren zijn de druppels heel klein. Hoe kleiner de druppels, hoe groter het koelend effect”, legt luitenant-kolonel Jan Beeldens van de Civiele Bescherming uit.

De ingenieur die donderdag buiten instructies gaf droeg zelfs Maverick-gewijs een straaljagerhelm om te communiceren met de pompier in de wagen.

Dat de demo in Campus Vesta kon doorgaan, was alleen mogelijk door het bufferbekken van 460.000 liter water dat er ligt. In echte rampscenario’s wordt er soms rechtstreeks water uit een rivier getrokken of havendokken getrokken.

Het tankpark stond in brand. ©  BFM

 ©  BFM

 ©  BFM

 ©  BFM

Aangeboden door onze partners