Inge Carpentier hotst en botst met haar eigen elektirsche fiets over het fietspad op de Merksemsebaan. De vele plassen bezorgen haar ook nog een natte broek. © JAA

CD&V hekelt slechte staat fietspaden: “Je rammelt hier zowat van je fiets”

Wijnegem -

De fietspaden in Wijnegem liggen er lang niet allemaal comfortabel en voldoende veilig bij en dat is een probleem gezien het toenemend aantal inwoners dat er gebruik van maakt. Dat vindt Inge Carpentier, dochter van oud-burgemeester Leo Carpentier (CD&V) en voor dezelfde partij vandaag zetelend in de gemeenteraad. Schepen van Mobiliteit Tom Tachelet (Dorpspartij Durf!) verwijst naar de recente erkenning van Wijnegem als meest fietsveilige gemeente van de provincie Antwerpen.

Jan Auman

Bij het begin van dit schooljaar verdeelde de lokale CD&V-afdeling honderden affiches aan omwonenden van de vele scholen van de kanaalgemeente. ‘Veilig en vlot terug naar school’ staat erop. Die boodschap spoort niet enkel aan om met de fiets of te voet naar school te gaan, maar vraagt ook andere weggebruikers om voorzichtig te zijn.

Tegelijk spoort CD&V Wijnegem het N-VA-Dorpspartij Durf!-schepencollege aan om een tandje bij te zetten inzake fietsveiligheid. “Het onderhoud van de fietspaden laat te wensen over”, stelt Inge Carpentier vast. “Vooral na nutswerken zijn er geregeld oneffenheden op te merken en dat is voor fietsers vervelend. Een voorbeeld daarvan is al een hele tijd te zien aan het begin van de Merksemsebaan, ter hoogte van de Delhaize. Ook de trage weg tussen Wijnegem en Wommelgem kan een grondige onderhoudsbeurt gebruiken.”

Betonnen platen

Dicht bij haar eigen woning verderop langs de Merksemsebaan – ter hoogte van Keukenateljee en De Werve Hoef – liggen de betonnen platen die er het fietspad vormen schots een scheef. “Verscheidene studenten die hier geregeld passeren richting Schoten melden me dat hun elektrische fiets haast kapot rammelt als ze weer eens zo’n omhoogstekend stuk beton over botsen”, houdt Carpentier haar stuur zelf goed vast wanneer ze er demonstratief passeert.

“Zeker met de naderende herfst moet de gemeente aandacht hebben voor het opruimen van gevallen bolsters van kastanjes. Onder meer in de Koolsveldlaan maken die herfstvruchten het fietsers knap lastig. Het lokaal bestuur, maar ook de Wijnegmenaren moeten oog hebben voor hun hagen en ervoor zorgen dat die niet in de weg hangen op de fietspaden.”

Inge Carpentier op een zebrapad op de Merksemsebaan dat tot over de fietspaden werd doorgetrokken. “Dat zou ook elders en zeker op de Turnhoutsebaan op alle oversteekplaatsen moeten gebeuren”, vindt het gemeenteraadslid. © JAA

Zebrapaden over fietspaden

Volgens Inge Carpentier komen fietsers af en toe in conflict met andere zwakke weggebruikers en dat kan vermeden worden. “Fietsers weten niet of ze moeten stoppen voor voetgangers die vanop het voetpad via een zebrapad de Turnhoutsebaan oversteken. Vooral kleine kinderen kunnen zo onder de wielen van een aanstormende speed pedelecs belanden. We stellen daarom voor om in navolging van de oversteek ter hoogte van monument ‘de soldaat’ en de begraafplaats, alle zebrapaden op de Turnhoutsebaan door te trekken tot over de langs liggende fietspaden. Dat zal fietsers er meer bewust van maken dat er op die plekken ook mensen oversteken.”

Maar Inge Carpentier vindt dat fietsers zelf ook verantwoordelijkheden hebben. “Niet zelden rijden ze op de Turnhoutsebaan in de verkeerde richting op het fietspad. Dat zorgt voor onveilige situaties. De politie zou hierop verhoogd toezicht moeten houden”, aldus het gemeenteraadslid.

Het smalle hobbelige fietspad langs de ’s-Gravenwezelsteenweg. De gemeente wil het al zes jaar heraanleggen, maar er doken telkens complicaties op. Het zou er volgend jaar toch van moeten komen. © JAA

Veiligste fietsgemeente

Schepen van Mobiliteit Tom Tachelet (Dorpartij Durf!) slaat mea culpa wat betreft slordig achterlaten wegenwerven en het hobbelige fietspad op de Merksemsebaan. “Ook wij willen die betonnen platen daar vervangen door een mooie vlak fietspad in asfalt, liefst nog dit jaar”, kondigt Tachelet aan.

Die kondigt voorts investeringen aan in fietspaden voor de Wommelgemsteenweg, Brouwerslaan, Eikenlaan, Koolsveldlaan en ’s-Gravenwezelsteenweg. “Die laatste straat moest al lang zijn uitgerust met mooie nieuwe, brede en vlot bollende fietspaden, maar we hebben onze plannen hiervoor moeten hertekenen. We moesten overleg plegen met de mensen van het nabijgelegen Hof ter Pull. Ter compensatie van de negentien bomen die moeten wijken voor het fietspad, zullen we elders nieuwe aanplanten. We hebben daarvoor nu een geschikt terrein gevonden aan de overkant van de straat. Nog dit jaar hopen we een nieuwe bouwaanvraag te kunnen doen. Het duurt vaak langer dan ik zelf wil”, aldus Tachelet.

Tom Tachelet relativeert de kritiek van CD&V wel door te verwijzen naar twee recente erkenningen van het fietsbeleid van Wijnegem. “Zowel de krant Het Laatste Nieuws als de provincie gaven ons hele goed punten na hun doorlichting. In één rangschikking kwamen we zelfs naar voor als de veiligste fietsgemeente van heel de provincie Antwerpen. Zo slecht zal het hier dus wel niet zijn”, brengt de schepen fijntjes in herinnering.

Twee jaar geleden bakende Wijnegem de bijna grootste aaneengesloten fietszone af van de hele provincie. © JAA

Gemeenteraadslid Inge Carpentier (CD&V). © JAA

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio