© ATV

Child Focus lanceert spel over online veiligheid: “Het is belangrijk dat kinderen weten dat ze altijd bij iemand terechtkunnen”

Berchem -

Child Focus wordt steeds vaker gecontacteerd door jongeren die kampen met problemen, gelinkt aan online veiligheid. De organisatie merkt in vrijwel alle ernstige dossiers dat de minderjarige niemand had om in vertrouwen te nemen. Om die reden lanceerde Child Focus eerder al het project ‘Max, de vertrouwenspersoon’. Voor die campagne werd nu een spel ontwikkeld, gericht naar scholen. Dat werd dinsdag samen met ambassadrice Marthe van K3 voorgesteld in de Berchemse basisschool Leopold III.

Elien Van Wynsberghe

Het project ‘Max, de vertrouwenspersoon’ wil ervoor zorgen dat elk kind tussen 10 en 12 jaar een vertrouwenspersoon in zijn omgeving heeft, een Max. “Op die leeftijd gaan kinderen bijna naar de middelbare school. Dat is een grote stap die voor velen struggles met zich meebrengt”, vertelt Marthe van K3, ambassadrice van de campagne. “Het is belangrijk dat kinderen dan weten dat ze altijd bij iemand terechtkunnen met hun problemen.”

Voor alle kinderen een Max dus, iemand die ze 100% kunnen vertrouwen en met wie ze kleine vragen of bezorgdheden, maar ook grote twijfels en problemen, kunnen delen. “Door kinderen te stimuleren om aan een volwassene de vraag te stellen hun Max te zijn, willen we een goede basis leggen en de deur op een kier zetten om problemen of bezorgdheden makkelijker bespreekbaar te maken”, legt Selyna Ayuso van Child Focus uit.

In Stedelijke Basisschool Leopold III in Berchem stelde de organisatie dinsdag ook het nieuwe samenwerkingsspel Max 24/7 voor in het zesde leerjaar. Dat spel inspireert jongeren van 10 tot 12 om een luisterend oor te vinden én te zijn. Dat dit belangrijk is, tonen cijfers van Child Focus aan. Zo opende de organisatie vorig jaar 129 nieuwe dossiers van grensoverschrijdende sexting, 91 van sextortion (seksuele afpersing) en 43 van grooming (volwassenen die minderjarigen online benaderen met seksueel misbruik als einddoel).

Marthe van K3, ambassadrice van het Max-project. © Patrick De Roo

“Je moet niet weglopen”

Tijdens het spel dinsdag leren de kinderen in de klas negen nieuwe leerlingen kennen die hypothetisch bij hen op school of in de groep zitten. Elk van deze personages kampt met een situatie waarbij hij of zij zich niet goed voelt, vaak gelinkt aan problemen door contacten op het internet of aan een wegloopsituatie. Het was aan de spelers om deze nieuwe leerlingen te helpen. Op het einde van het spel kregen de leerlingen een Max-kit: een set van twee sleutelhangers die ze kunnen gebruiken om iemand uit hun omgeving te vragen hun Max te zijn.

Yasmine (11), Maja (11) en Sara (11) weten alvast wie hun Max wordt. “Mijn tante”, glimlacht Yasmine. “Mijn mama”, zegt Sara. “Als er iets is, kan ik altijd bij haar terecht. We gaan dan samen even op mijn kamer zitten om te praten, zodat niemand anders kan meeluisteren.” “Bij mij ook mijn mama en papa”, zegt Maja. Alle drie hebben ze veel geleerd van het spel, zeggen ze. “Bijvoorbeeld dat je niet van huis moet weglopen als je een probleem hebt.”

Yasmine, Maja en Sara. © Patrick De Roo

Ook leerkracht Barbara Robberecht is overtuigd van het nut van de Max-campagne en van het spel dat daar nu aan gekoppeld is. “Vorig jaar kregen we te maken met cyberpesten, met leerlingen die elkaar onderling lastigvielen. In het spel was een situatie verwerkt, waarbij een jongen ongewenst gefilmd werd in de kleedkamers. En dat filmpje werd dan nadien verspreid. Dat zijn realistische situaties. Het is goed dat zulke zaken bespreekbaar worden gemaakt.”

Meer info: www.iedereeneenmax.be

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio