Dat er bij hevige regenval water blijft staan onder de spoorwegbruggen in de Groenstraat, is de schuld van een bever. © Stijn Van de Sande, GettyImages

Bevers zorgen met dammen en burchten voor wateroverlast in Groenstraat: “Extra gracht moet oplossing bieden”

Sint-Katelijne-Waver -

De wateroverlast onder de spoorwegbruggen in de Groenstraat in Sint-Katelijne-Waver wordt veroorzaakt door een bever. Omdat het beschermde dier dammen en burchten bouwt in de grachten, kan het water niet snel genoeg afgevoerd worden. Pidpa zal nu een nieuwe gracht graven om het probleem op een diervriendelijke manier op te lossen.

Stijn Van de Sande

Gebruikers van de Groenstraat in Sint-Katelijne-Waver hebben het zeker al gemerkt. Ter hoogte van de drie spoorwegbruggen aan het kruispunt met de Spoorweglei en de fietsostrade staat er vaak heel wat water op de baan. “Bij hevige regenval kan dat tien tot vijftien centimeter diep zijn. Als je er dan als fietser passeert, kan je dus maar beter je voeten even omhoog doen”, zegt burgemeester Kristof Sels (N-VA), die al een aantal meldingen kreeg over het probleem.

Ook oppositieraadslid Ronny Slootmans (Samen Anders) merkte de wateroverlast op en plaatste het op de agenda van de gemeenteraad. “De schuldige is een bever of beverfamilie die in de buurt woont, we weten niet precies met hoeveel ze zijn”, zegt Sels. “Maar de dieren staan er natuurlijk om bekend dammen en burchten te maken. Dat doen ze ook in de grachten in de omgeving van de spoorwegbruggen. Daardoor kan het water niet overal goed weg, waardoor het uiteindelijk ook op de baan blijft staan.”

In een deel van de straat kan het water tien tot vijftien centimeter diep zijn. © rr

Beschermd

Het dier vangen of verjagen mag niet, want de bevers zijn beschermd. “En op zich hebben we als diervriendelijke gemeente ook helemaal geen problemen met de bever”, weet de burgemeester. “Maar het is natuurlijk vervelend voor de weggebruikers. Zeker omdat we de dammen en burchten niet mogen afbreken. We moeten dus op zoek naar een oplossing die goed is voor de gebruikers van de Groenstraat én voor de bevers.”

Pidpa komt opgehoopt vuil regelmatig weghalen uit de grachten en er komen ook nieuwe roosters, maar dat is niet voldoende om het probleem te verhelpen. “Daarom werd er met de NMBS, die eigenaar is van de gronden rond de spoorwegbruggen, overeengekomen dat er een extra gracht gegraven mag worden. Deze bypass moet ervoor zorgen dat het water opnieuw vlotter afgevoerd kan worden, maar zonder de habitat van de bever te verstoren.”

Pidpa zal een extra gracht graven om het water sneller af te kunnen voeren. © Stijn Van de Sande

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio