Schepen Nabilla Ait Daoud verdedigde beslissing om gedicht van Ruth Lasters te weigeren als stadsgedicht. © Joris Herregods

Oppositie zeer kritisch over weigering stadsgedicht: “U hielp rijke erfenis naar de knoppen”

Antwerpen -

Felle kritiek vanop de oppositiebanken maandagavond in de gemeenteraad op de weigering van het gedicht Losgeld van Ruth Lasters als stadsgedicht. “Proficiat schepen, in een jaar tijd hielp u de rijke erfenis van de vorige stadsdichters naar de knoppen”, zei CD&V-gemeenteraadslid en ex-schepen van Cultuur Caroline Bastiaens.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Antwerps stadsdichter Ruth Lasters stapt op na conflict met stadsbestuur: “Ik zou mijn integriteit verliezen”

Schepen van Cultuur Nabilla Ait Daoud (N-VA) kreeg in de gemeenteraad heel wat kritische vragen over haar beslissing. “U breekt met de traditie dat stadsdichters van begin tot het einde gevrijwaard worden van politieke inmenging”, zei Groen-gemeenteraadslid Niel Staes.

Volgens Peter Mertens (PVDA) is het weigeren van dit gedicht, dat is geschreven samen met leerlingen, de opperste vorm van censuur. Vlaams Belang-fractieleider Sam Van Rooy las het gedicht nog eens voor in de gemeenteraad. “Ik doe dit uit respect voor de leerlingen die eraan hebben meegewerkt, want dit is een prima gedicht”, zei hij.

Ook vanuit de meerderheid kwamen reacties. Vooruit-fractieleidster Tatjana Scheck nam een nogal dubbele houding aan. “Poëzie mag schuren, wringen en een spiegel voorhouden en dat moeten we koesteren in deze stad”, zei ze. Tot een veroordeling van de beslissing van de schepen kwam het niet. “Het is goed dat er nu een dialoog is met de resterende stadsdichters en hopelijk komt er iets goed uit.”

Vanuit N-VA namen Koen Laenens en André Gantman het woord. Beiden deelden de mening van de schepen dat de tekst van Lasters geen gedicht is.

André Gantman. © Joris Herregods

“Het is een goede tekst, maar de vraag is welke definitie je hieraan geeft”, zegt Gantman. “Volgens mij is dit een pamflet en geen gedicht. Bovendien is het stadsdichterschap volgens mij een zaak van het Ancien Regime.”

Toen vanuit de PVDA-banken wat gemor kwam op de tussenkomst van Gantman, reageerde hij scherp. “Ik heb geen lessen te ontvangen van communisten over censuur”, zei hij.

Duidelijk kader

Schepen Ait Daoud verdedigde haar weigering van het gedicht als stadsgedicht. Zij herhaalde dat elke dichter de absolute vrijheid heeft om zijn of haar mening te geven. Zij wees de kritiek van censuur af.

“Het probleem is ontstaan toen bleek dat het gedicht gekoppeld werd aan een politieke tribune in De Standaard”, zegt de schepen. “Zij mocht natuurlijk dit doen in eigen naam, maar niet als stadsgedicht en niet in naam van de stad.”

De schepen onderstreepte dat ze niet de stekker uit het stadsdichterschap wil trekken. “Er is alleen nood aan een duidelijk kader voor de stadsdichters”, zei Ait Daoud. “Dat bleek ook uit de gesprekken met de vier stadsdichters. We werken daarom aan een licentieovereenkomst rond het stadsdichterschap.”

De oppositie was niet overtuigd. Staes richtte zich ook naar Gantman. “Het is de schepen die met het al of niet opsteken van haar duim kan zeggen of een gedicht een stadsgedicht is of niet”, aldus Staes; “Dat is pas Ancien Regime.”

Bastiaens had nog een zwaar verwijt. “Met deze beslissing beknot de schepen de huidige en toekomstige stadsdichters. Ik betreur dit. Proficiat schepen, in een jaar tijd hielp u de rijke erfenis van de vorige stadsdichters naar de knoppen.”

MEER OVER Politiek Antwerpen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio