Marleen De Brandt bij haar Minerva AS uit 1931. Toen had je hem bog voor 40.000 Belgische frank (992 euro). ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

Minerva 125 jaar

Minerva bestaat 125 jaar: Legende maakt jubileumrit

Wilrijk -

Exact 125 jaar geleden werd Minerva gesticht. De Antwerpse autobouwer is intussen ter ziele gegaan, maar het automerk zeker niet. Dat bewees de jubileumrit van zondag. Bijna twintig Minerva’s, zeg gerust levende legendes, reden van Wilrijk over Kontich naar Mortsel.

Johan Van Baelen

“Natuurlijk is dat maar 36 kilometer”, beaamt voorzitter Paul Mahieu uit Kontich. “Maar in zo’n auto is sturen wel degelijk werken, hoor. Vergelijk het gerust met een camion besturen. In stilstand krijg je die wielen niet gedraaid. Daarvoor moet de auto bewegen. In de jaren 1920 en 1930 was het een luxewagen. De meeste eigenaars lieten een jonge, krachtige chauffeur rijden, die ook technisch wat onderlegd was. Want als je stilviel, moest je jezelf behelpen.”

“Dat is ook de reden waarom ik een vriend heb gevraagd om mee te rijden en af en toe het stuur over te nemen”, zegt Marleen De Brandt uit Kontich, die de passie van haar broer meekreeg. “Ik reed vroeger altijd mee in de Minerva van mijn broer. We doen veel ritten samen, maar toen de kans zich voordeed, kon ik aan deze auto niet weerstaan. Ik ben wellicht één van de weinige vrouwen die geïnteresseerd is in een eigen oldtimer. Maar ik vind het bijzonder dat België ooit zjn eigen automerk had. De geschiedenis spreekt me aan, maar ook de nostalgie.”

Vliegtuigdoek

Benny Massot en Tina Lambrechts uit Lanaken vinden dat historisch perspectief ook belangrijk. “Het is wel jammer dat we niet in de stad mogen rijden. Hoe tof zou het zijn geweest: die historische auto’s bij de opening van het KMSKA?” Benny’s wagen is dan ook zeer bijzonder, alsof hij met leder is bekleed. “Dat klopt, de carrosserie is gemaakt zoals een oude vliegtuigvleugel, waarbij een speciale stof over houten frames is gespannen. Hij is 200 kilo lichter dan stalen auto’s. Maar het is en blijft vooral puur autorijden”, prijst hij.

Benny Massot bij zijn ‘lederen’ Minerva, zoals vroeger zeildoeken over vliegtuigvleugels werd getrokken.  ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

“Dat klopt”, lacht Werner De Laet, mecanicien bij LMB Classic Cars in Wommelgem. Hij heeft ruim de helft van deze wagens al onder de motorkap bekeken. “De zoveelste Porsche-klassieker bezorgt je niet diezelfde sensatie. Deze auto stopt niet, hij remt. Hij rookt niet, je ruikt hem, zoals vroeger een tweetakt-brommer. Hij verstookt gemiddeld 20 tot 25 liter benzine en een liter olie per 100 km. Voor een Antwerpenaar is dit automerk toch wel heel speciaal. De wagens zijn hier tenslotte ooit gebouwd. En je hebt sowieso bekijks.”

Prijzig?

“Het klopt wel als ze je hier zeggen dat die auto’s tussen de 30.000 en de 200.000 euro kosten. Tenzij je die van Henry Ford treft, de stichter van Ford Motor Company. Alleen door de naam Ford kom je uit op een veelvoud van die prijs.” De wagen is een echt salon. Sierlijk afgewerkte houden bakjes om spullen in op te bergen, hardhout binnenin, meer koper dan op een jacht en lederen fauteuils die niet zouden misstaan in een Engels salon.

Deze prachtig afgewerkte Minerva heeft meer koper dan op een jacht.  ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

“En toch valt het leder op”, zegt Werner. “Meestal gebruikten ze leder voor de chauffeur en het veel duurdere velours voor de passagiers. Tegenwoordig is velours gewoontjes en leder duur.”

Werner poseert naast de auto van François Van Heurck (81) uit Brasschaat, die er tot drie keer per week mee op stap gaat, terwijl deze tocht voor de meeste Minerva-bezitters de enige rit van het jaar is. “Waarom? Omdat ik me in deze auto in een andere tijd waan. Dat gevoel is onbeschrijfelijk.”

François Van Heurck : “Een ritje om de twee dagen doet me heerlijk wegdromen.” ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

www.belgianvehicleheritage.be

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio