Auto’s lijken op de Houtlaan wel op een racecircuit te rijden. Maar de betonnen ‘vangrail’ is in feite een beschermingsmuur voor de fietsers die er sinds kort net naast rijden. © BFM

‘Berlijnse Muur’ op Houtlaan verrast chauffeurs: “Maar absoluut nodig voor veiligheid fietsers”

Schilde, Wijnegem -

Wie vanuit Schilde via de Houtlaan (N12) richting Wijnegem rijdt, heeft ze vast al gezien: de verrassend hoge betonnen afscheiding, vlak naast de rijweg. “Deze blokken blijven permanent staan om de fietsers ernaast te beschermen”, neemt Gilles Van Goethem van wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de twijfels weg of deze ‘Berlijnse Muur’ tijdelijk dan wel definitief is.

Jan Auman

Het oude betonnen fietspad langs de Houtlaan – vroeger gescheiden van de rijweg door een pech- en parkeerstrook - werd in augustus volledig heraangelegd tussen Turnhoutsebaan en ’s Gravenwezelsteenweg. Dat is het beboste deel van de N12 op de grens van Schilde en Wijnegem. Het eindresultaat is intussen te bewonderen: een comfortabel geasfalteerd fietspad in twee richtingen, van drie meter breed dat wel heel erg fors is afgeschermd van de rijbaan. Minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) investeerde er 380.000 euro in via het Vlaams Herstelplan.

In een eerste fase werd het fietspad officieel alleen in de richting van Wijnegem opengesteld. Om het fietspad in beide richtingen in dienst te nemen, zal AWV eerst het kruispunt van de Houtlaan met de ’s-Gravenwezelsteenweg onder handen nemen. De timing van die werken is voorlopig nog niet bekend. Intussen maken fietsers nietsvermoedend al wel in beide richtingen gebruik van het nieuwe pad, zo stelden wij vast.

In feite is het zeer goed beveiligde fietspad langs de Houtlaan nog maar opengesteld in één richting (naar Wijnegem) maar het wordt al druk gebruikt in de twee richtingen. © BFM

Definitief

Het nieuwe fietspad en vooral zijn opvallende betonnen afscheiding pal naast de rijweg, die volgens sommige chauffeurs dreigend overkomt, zorgt voor discussie onder weggebruikers. Sommigen vrezen er tegenaan te zullen schuren bij de minste uitwijking. Anderen vragen zich af of dit misschien om een tijdelijke opstelling gaat?

“Deze betonnen veiligheidsblokken staan er voorgoed. De afscheiding werd bewust geplaatst om de veiligheid en het comfort van de fietsers op het fietspad te verzekeren. Zonder dergelijke fysieke afscheiding zou dit fietspad vlak naast de Houtlaan liggen, waar het verkeer met 90 km per uur passeert. Het heeft dus absoluut een belangrijke functie”, verduidelijkt Gilles Van Goethem van AWV.

Deze week kwam een bejaarde dame met haar wagen onzacht in aanraking met de hoge betonnen scheidingswand. © BFM

Ongeval

Uitgerekend deze week vond een ernstige aanrijding plaats op de Houtlaan ter hoogte van het nieuwe en sterk beveiligde fietspad. Een 77-jarige dame botste enkele keren tegen de betonnen wanden en raakte daarbij lichtgewond. Ze zei verrast te zijn geweest door de plotse wegversmalling op dat stuk Houtlaan. In totaal raakten drie wagens beschadigd.

“Ik kan geen uitspraak doen over de oorzaak van dit ongeval. Dat is aan de politie”, aldus Van Goethem. “Het klopt dat het verkeer ter hoogte van het waterzuiveringsstation van Aquafin in de richting Wijnegem momenteel naar één rijstrook geleid wordt. Dat is nodig om het aan- en afrijden van vrachtwagens naar dat waterzuiveringsstation op een veilige manier te laten verlopen.”

Volgens Van Goethem wordt de situatie duidelijk aangegeven met de nodige signalisatie, die bovendien correct staat opgesteld. “Er geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u. Dit is een tijdelijke situatie omdat langs de kant van Aquafin nog aanpassingen nodig zijn aan de toegangspoort van het bedrijf, die meer naar achter geplaatst moet worden. Van zodra dit najaar die aanpassingen gebeurd zijn, wordt de tijdelijke situatie opgeheven”, aldus de AW-woordvoerder.

 © BFM

 © BFM

De aankondiging van de werken begin augustus aan de overzijde van de Houtlaan. © JAA

 © BFM

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio