Fietsen op de mooie Sint-Jobsteenweg is vandaag geen pretje. Maar daar komt verandering in. © BFM

Gedaan met rammelen op Sint-Jobsteenweg: nog altijd smal maar comfortabel fietspad van 2,5 km

’s-Gravenwezel, Sint-Job-in-’t-Goor -

De gemeente gaat het erbarmelijke fietspad op de Sint-Jobsteenweg heraanleggen. De start van de werken is gepland voor het voorjaar van 2023. De bomen, die de straat een prachtige dreefstructuur geven, zullen de werken overleven. Maar het fietspad blijft wel even smal.

Jan Auman

Via de lange Sint-Jobsteenweg naar het kasteel van Axel Vervoordt in ’s-Gravenwezel fietsen is geen pretje. Het fietspad ligt er bijna zo slecht bij als de kasseien ernaast. Maar automobilisten ondervinden daar lang niet zoveel last van.

Dat weet ook Marijke Dillen (Vlaams Belang), gemeenteraadslid en bewoonster van de Sint-Jobsteenweg. Ze klaagt de toestand ervan al jaren aan. Haar smeekbede om voor meer comfort te zorgen voor de tweewielers wordt nu verhoord. Het dossier – goed voor een investering van ruim een half miljoen euro – werd zopas unaniem door de gemeenteraad goedgekeurd.

Bij de heraanleg van het fietspad achter de haagjes worden de bestaande betonklinkers vervangen door een nieuwe verharding in asfalt. De werken vinden plaats tussen het kruispunt met de Fortsteenweg en de gemeentegrens met Brecht (Sint-Job-in-’t-Goor). Over een lengte van 2,5 km worden zo alle oneffenheden weggewerkt.

De Sint-Jobsteenweg bij het kruispunt met de Fortsteenweg aan het kasteel van ‘s-Gravenwezel. © BFM

Behoud van de bomen

Bij de heraanleg zal het fietspad niet worden verbreed. Zo blijven de meer dan tweehonderd laanbomen behouden. De haag waarmee het fietspad van de rijweg wordt afgescheiden, zal in functie van de werken worden verwijderd. Ze wordt vervolgens echter opnieuw aangeplant.

“Het verbeteren van de fietspaden op school- en werkroutes is voor dit bestuur belangrijk. We willen immers meer inwoners op de fiets. Bij deze heraanleg hoeven de bomen niet te sneuvelen, ook dit was voor ons essentieel”, aldus schepen van Openbare Werken Peter Mendonck (N-VA).

Marijke Dillen juicht de investering toe, al blijft ze wat op haar honger zitten. “Het fietspad is eigenlijk te smal, zeker in tijden dat ook steeds meer bakfietsen en speed pedelecs gebruikmaken van de fietspaden. Waarom maken jullie dat toch niet wat breder? Of leg er één aan beide zijden van de straat”, aldus Dillen.

Marijke Dillen is blij met de investering, maar had toch liever bredere fietspaden gezien. © BELGA

Bewust niet onteigenen

Volgens burgemeester Dirk Bauwens gebeurt dat bewust niet om het vooruit te laten gaan en de mooie bomen te sparen. “Als we eerst gaan onteigenen, wat noodzakelijk is om bredere fietspaden te creëren aan beide kanten, dan dreigen we naar een scenario te gaan zoals bij de Brasschaatstebaan en Gillès de Pélichylei, waar we samen met de fietsers veertig jaar hebben moeten wachten alvorens alles geregeld was. Dan gaan we liever wat pragmatischer te werk”, aldus Bauwens, die de afwezige Mendonck verving.

De totale kost van dit project wordt geraamd op 542.481 euro. Een subsidiëring van de Vlaamse overheid zal één derde van de kosten dekken. Via het relanceplan Vlaamse Veerkracht ondersteunt Vlaanderen namelijk lokale besturen bij hun investeringen in fietsinfrastructuur. De uitvoering van de werken is gepland in het voorjaar van 2023. In het najaar worden de werken volgens de huidige planning afgerond.

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio