Op ongeveer een derde van de Mechelse vesten geldt intussen eenrichtingsverkeer. © Dirk Vertommen

Eenrichtingsverkeer op vesten zorgt voor grotere kans op opstoppingen: “Maar we rekenen op de modal shift”

Mechelen -

De kans is groot dat het verkeer op de Mechelse vesten tijdens de avondspits minder vlot zal verlopen bij de invoering van eenrichtingsverkeer dan bij verkeer in beide richtingen. Dat bevestigt de stad Mechelen. Actiegroep Red de Vesten vraagt zich dan ook af waarom de plannen voor de nieuwe vesten toch worden doorgevoerd.

Stijn Van de Sande

Eind vorige week werd er op de website van de stad Mechelen een factcheck geplaatst. Daaruit blijkt dat de vesten in 2030 meer kans hebben om dicht te slibben bij de invoering van eenrichtingsverkeer dan wanneer het dubbelrichtingsverkeer behouden blijft. Wanneer de enkelrichting niet ingevoerd wordt, is het risico op vertraagd verkeer tijdens de avondspits het grootst in de omgeving van de Brusselpoort en Nekkerspoel. Met eenrichtingsverkeer vertraagt het op de vesten zelf.

“Dat is een logisch gevolg”, reageert schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+). “Want we gaan op de vesten van vier naar twee rijstroken om fietsers en voetgangers meer veiligheid te geven en ruimte te creëren voor openbaar vervoer en ontmoeting. Maar dat wil zeker niet zeggen dat er per definitie meer files zullen zijn. Voor de modellen op de website van de stad wordt het ergst mogelijke scenario gebruikt. Wij zijn ervan overtuigd dat de mobiliteit de komende jaren zal veranderen en dat er dus ook minder files zullen zijn.”

Vanmarcke verwijst daarmee naar de modal shift, waarbij mensen steeds vaker de auto zullen laten staan. “We zetten heel erg in op fietsbereikbaarheid, maar bijvoorbeeld ook op de randparkings, de Minder Mobielen Centrale (MMC) en de gratis shuttles. Bovendien zijn de vernieuwde vesten bedoeld voor lokaal verkeer en zorgt een kleiner aantal kruisende bewegingen voor een vlottere doorstroming. Doorgaand verkeer moet gebruikmaken van het bovenliggend wegennet. De tangent vormt daar een belangrijk stuk van. We zien nu al dat er minder verkeer op het omgevormde deel van de vesten rijdt.”

Vrees voor files

Carl Bols van actiegroep Red de Vesten betwist die redeneringen en vreest voor veel meer files op de vesten. “Ook met het behoud van tweerichtingsverkeer kan de veiligheid voor voetgangers en fietsers verbeterd worden”, stelt hij. “Bij één rijstrook in elke richting kan er zelfs in iedere richting een busstrook voorzien worden. Daarnaast werd de modal shift al vaak aangekondigd, maar nog nooit gerealiseerd. Daar is een sterk openbaar vervoer voor nodig en dat zit er niet aan te komen.”

“Uiteraard ben ik vragende partij voor een sterk busaanbod in Mechelen”, reageert Vanmarcke. “Maar wij kunnen als stad niet beslissen over de budgettaire keuzes van De Lijn en welke middelen er ingezet worden in Mechelen. Net daarom hebben we als lokaal bestuur ook aandacht voor andere vormen van mobiliteit.”

LEES OOK:

Grootste randparking van Mechelen opent dit najaar: parkeren duurder dan op Rode Kruisplein

300 mensen maakten gebruik van zelfrijdende shuttle in Mechelen-Noord

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio